Day opdaterede boheme-stilen

DAY Birger et Mikkelsen fik ryddet op i de værste boheme-klichéer.

Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere

Rådhushallen er unægteligt en smuk sal men som show-kulisse er den diskutabel. For når mørket endnu ikke er faldet på, er den svær at mørklægge, og så fortaber energien sig hurtigt ude i hjørnerne af den store sal.
 
DAY Birger et Mikkelsen var med til at grundlægge hele den danske boheme-bølge og har indtil for nyligt været så overdrevent etniske, at man iført mærket fra top til tå ville falde i ét med omgivelserne på en gåtur i Katmandu.
 
Og selv om enhver bør holde sig fra etnisk udrensning, var det glædeligt at se, at DAY med denne kollektion havde fået ryddet op i de værste boheme-klicheer, da Leonard Cohen-balladen Suzanne smøg sig ud af højttalerne og overdøvede den syntetiske fuglekvidder, som op til showstart havde fungeret som (boheme-klichefyldt!) lyd-tapet
 
Der var stadigvæk diskrete boheme-referencer med løse silhuetter og afslappede stoffer. Men hvor de før har været utroligt glade for rundhåndet at kaste perler ud over det hele, var de denne gang sat på med omtanke og gik i retning af noget mere arkitektonisk og stringent.
 
For selv om boheme-tendensen næsten er erklæret død, er det stadigvæk det som dansk mode er gode til. Man kan ikke løbe fra, at danske kvinder foretrækker blødt og behageligt tøj og (desværre) ikke gider skrue sig ned i en skræddersyet lårkort, når de skal op på cyklen og hente tre børn. Og måske var det derfor, at engang så uregerlige og nu husmoderlige Aqua-Lene var taget til DAY-show for at lede efter inspiration.
 
DAY Birger et Mikkelsen er Anna Ancher der møder det franske mærke Chloé til et glas hyldeblomstsaft i haven, mens naboens pæne søn kommer forbi for at lappe cyklerne. DAY's piger og drenge ligner selve personificeringen af den perfekte danske sommer i Skagen eller Tisvilde. Og det var da helt rart at se, at den, i hvert fald på catwalken, stadigvæk findes.