Dansk Oscar-vinder savner respekt for sit fag: »Han har slået fast med syvtommersøm, hvor væsentlig en rolle en klipper spiller«

For første gang har en dansk filmklipper vundet en Oscar, men herhjemme savner han anerkendelse for sit fag. I Danmark kan man ikke vinde en Bodil for klippearbejde – men »vi kan jo blive klogere«, siger komitéformand.

Mikkel E.G. Nielsen er den første dansker, der er blevet Oscar-nomineret for Bedste Klipning. Natten til mandag dansk tid kunne han også kalde sig for den første vinder for sit klippearbejde i filmen »Sound of Metal«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Chris Pizzello/Pool via REUTERS/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De finder filmens puls – og alligevel skal man helst ikke lægge mærke til deres arbejde.

For første gang nogensinde har en dansk filmklipper vundet en Oscar. Natten til mandag kunne Mikkel E.G. Nielsen sætte sine læber mod en gylden statuette, da han vandt for Bedste Klipning for filmen »Sound of Metal«.

Allerede ved at blive nomineret skrev den 47-årige filmklipper danmarkshistorie. Forud for søndagens prisuddeling fortalte Mikkel E.G. Nielsen til Berlingske, at han gerne vil bruge sin nominering til at give den danske klipperstand mere offentlig anerkendelse.

»Det er filmklipperen, der finder filmens puls og taktslag. Det er filmklipperen, der får historien til at hænge sammen. Alligevel er der ikke ret mange, der ved, hvad det vil sige at klippe en film. De ved det godt i filmbranchen, men det er stadig noget, der skal forklares for min mors veninder. Bodil-komiteen har ikke engang en kategori for klipning. Hvorfor egentlig ikke?« spørger filmklipperen.

Det er sigende, at en dansk klipper vinder på sit arbejde på en international film, mener Zentropa-stifteren Peter Aalbæk Jensen.

»Vi har simpelthen så mange fantastiske teknikere, der rejser ud og arbejder og kommer hjem og betaler topskat, og der er ingen, der går op i det. Hvis det her var landsholdet, ville der køre paller med kontanter ind på gårdspladsen lige nu,« sagde han til Berlingske mandag.

Peter Schepelern, der er filmforsker ved Københavns Universitet, er enig:

»Det er fuldstændig rigtigt. Historisk set var de første film, der blev lavet, bare en lang optagelse. Det var med klipningen, at filmen fjernede sig fra teateret og blev til noget helt unikt. Det er klart, at klipningen er noget helt centralt for en film, og der fokuserer Bodilprisen meget traditionelt på instruktøren, forfatteren og skuespilleren,« siger han.

Mikkel E.G. Nielsen er søn af Gnags-forsangeren Peter A.G. Nielsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Chris Pizzello/Pool via REUTERS/ AFP / Ritzau Scanpix.

Det er i gåseøjne deres egen skyld

Med hele to danske Oscar-vindere er årets uddeling noget helt særligt, mener Nanna Frank Rasmussen. Hun er formand for Danske Filmkritikere, der uddeler den danske filmpris Bodilprisen, og sammenligner nattens show med juleaften.

»Det var fuldt fortjent, at Mikkel E.G. Nielsen vandt. Det er med til at understrege, at filmarbejdere i Danmark har et helt ekstremt højt niveau,« siger hun.

Hun kan godt forstå, at filmklipperen savner mere bevågenhed omkring sit arbejde.

»Jeg tror, han har ret i, at man ikke ser klipningen, fordi den som oftest er usynlig. Der, hvor det virker, er, når man ikke opdager, at der klippes, og derfor er det som regel først, når arbejdet er dårligt, at man bemærker det. Derfor er det i gåseøjne deres egen skyld, at de ikke bemærkes.«

Han nævner, at Bodil-komiteen ikke engang har en kategori for klipning, man kan vinde. Hvorfor har I ikke det?

»Det er et rigtig godt spørgsmål. Man kan sige, at Robertprisen er branchens fest, og de har en pris for bedste klip. Der har vi en tradition for at male med en lidt bredere pensel, når vi hylder dansk film. Det er ikke ensbetydende med, at vi fagfolk ikke sætter pris på dem.«

»Vi har i europæisk og dansk film haft tradition for at tilskrive meget af en films endelige værdi og kvalitet til instruktøren. Det er måske et paradigme, som er ved at ændre sig en smule.«

Ville en Bodilpris for klipning ikke netop sætte fokus på, at det ikke kun er instruktøren og skuespillerne, der bærer filmen?

»Jo, det ville det selvfølgelig. Det er klart.«

Kan du forestille dig, at Bodilprisen fremadrettet skal have sådan en pris?

»Jeg kan sige så meget, at det uden tvivl er noget, vi kommer til at tale om. Det er helt naturligt, og vi kan jo blive klogere. Mikkel E.G. Nielsen har slået fast med syvtommersøm, hvor væsentlig en rolle en klipper spiller.«