Dans dig fra tømmermændene

Hold dig fra kraftig rødvin og stærke drinks, men sig ja tak til en ekstra dans, så forbrænder du alkoholen hurtigere - og så slanker det jo også lidt.

Så er det atter 'store julefrokost-weekend' – og hvem har ikke prøvet at vågne op dagen derpå med forventningsfulde børn der vil lege, bage småkager, klippe julepynt og en tur på skøjtebanen - og helst det hele lige nu!

Så ligger man der med hovedet fyldt med et ekstra stort hold håndværkere. Et par kodimagnyler tager måske toppen, men i stedet for at helbrede, bør du tænke på forebygge, allerede inden du går til julefrokost.

Læs - og følg! - de gode råd herunder, så kan det ikke gå helt galt.

Undgå at blande?

Tommelfingerreglen om at undgå at blande mange forskellige drikke er stadig fin at have i baghovedet.

Men der er ifølge Janne Tolstrup, forsker ved Center for Alkoholforskning der ligger under Statens Institut for Folkesundhed, ingen beviser for, at dét i sig selv at blande forskellige alkoholiske drikke øger risikoen for tømmermænd.

”Måske hænger det nærmere sådan sammen, at man på aftener, hvor man drikker mange forskellige slags alkoholiske drikke, alt i alt indtager mere alkohol end på aftener, hvor man for eksempel kun drikker øl”, siger hun til d-nyt, som er Sygesikring Danmarks medlemsblad.

Bliv på dansegulvet

Lad være med at drikke på tom mave, er et rigtig godt råd.

Spis desuden lidt ekstra brød til maden - og spis noget, der er salt.

Og husk at drikke masser vand i imellem. Drik desuden gerne en kop kaffe eller te senere på aften.

Det bedste er at danse. Bliv så længe du kan på dansegulvet, for alkohol forbrændes meget bedre og hurtigere, når man bevæger sig. Og så slanker det jo samtidig.

Kast op

Hvis man alligevel ender med at blive meget beruset, er det faktisk ikke dumt at kaste op, hvis den impuls melder sig. Det er den hurtigste måde at få alkohol ud af kroppen på.