Når kunst er bedst, kan man reagere næsten fysisk på den. Eller måske endda fuldbyrdet fysisk.
Om det var det, der skete i går på Det Kongelige Teater, kan indeværende skribent ikke sige. Men Berlingskes teaterredaktør Jakob Steen Olsen var til stede i publikum onsdag aften, da to mennesker blev mildest talt berørte af teksten og stemningen i salen under en opførsel af stykket »Kannibalen«.
Dele af forestillingen foregår i mørket, sådan så publikum som dramaturgisk effekt selv skal forestille sig dele af handlingen.
»Man skal sidde i mørket og bruge fantasien, men ordets og fantasiens magt blev for voldsom for dele af publikum,« siger Jakob Steen Olsen torsdag morgen.
»Kannibalen« er baseret på den sande historie om tyskerne Armin Meiwes og Bernd-Jürgen Brandes, som for 21 år siden lavede en gensidig aftale om, at Armin Meiwes skulle spise Bernd-Jürgen Brandes.

»Meiwes havde et brændende ønske om at spise et andet menneske, Brandes havde et ønske om at blive spist. De to mænd udlevede begge deres drømme – den ene med døden til følge,« skriver Det Kongelige Teater om forestillingen.
Historien fokuserer dog ikke kun på det makabre, skriver teatret, men også på kærlighedshistorien mellem de to mænd.
Jakob Steen Olsen var i teatret for at anmelde forestillingen, og anmeldelsen udkommer senere torsdag. Han siger, han aldrig har oplevet noget lignende.
»Det var meget voldsomt. Salen var fyldt, og forestillingen var nået til punktet, hvor den ene mand har fået skåret sin penis af. Penissen bliver tilberedt i salt, peber og hvidløgspulver, og i det øjeblik får en mand et epileptisk anfald og en kvinde kaster op,« fortæller Jakob Steen Olsen.
Der var kun en person imellem Jakob Steen Olsen og manden, der fik anfaldet, mens kvinden, der kastede op, sad på rækken lige bag ved Jakob Steen Olsen.
Siden blev lyset tændt og publikum gennet ud, og man blev ifølge Jakob Steen Olsen passet glimrende på af Det Kongelige Teater, som sørgede for både vand og omsorg til de lettere chokerede teatergængere.
Samtlige publikummer valgte dog at gå med ind for at se resten af forestillingen, efter man i et kvarters tid havde kunnet få vand og frisk luft.
Skuespilchef: »Det var en særlig oplevelse«
Morten Kirkskov, der er skuespilchef på Det Kongelige Teater, siger, at han mener, at det var et tilfælde, at der var to mennesker, der fik det dårligt samtidig.
Han siger derudover, at teatret handlede hurtigt og rigtigt.
»Vi lavede et pænt, langt stop, og det tog lidt tid at få ro på dem, der havde det dårligt. De valgte begge to ikke at se forestillingen færdig. Det, tror jeg, var fint, både for dem, for os og for resten af publikum,« siger Morten Kirkskov.
Morten Kirkskov mener, ligesom Jakob Steen Olsen, at den mørke del af forestillingen er med til at forstærke oplevelsen af de ubehagelige dele af historien om kannibalisme.
»Man kan ikke se så meget i begyndelsen af forestillingen, så man sidder jo selv og forestiller sig en masse. Jeg synes ikke, det er ubehageligt, men det er en særlig oplevelse.«
Skuespilchefen siger, at forestillingen er blevet testet på publikum flere gange før uden hændelser, og at man ikke for nuværende overvejer at lave noget om.
» Men vi er selvfølgelig opmærksomme på det. Og der sidder mennesker parate til at gribe ind, hvis nogen får det dårligt.«
At fortælle om publikummer, der har fået det dårligt, er ofte en del af promoveringen af gyserfilm. Det var en del af den nærmest mytologiske fortælling om den banebrydende gyserfilm »Eksorcisten« fra 1973, at folk besvimede, når de så den.
Lars von Triers »Antichrist« fik fire mennesker til at besvime ved filmfestivalen i Cannes i 2009.
Men Morten Kirkskov afviser, at der var tale om en planlagt hændelse til ære for anmelderne.
»Det var ikke et et pressestunt, desværre. De fik det faktisk dårligt.«
Morten Kirkskov oplyser, at Det Kongelige Teater ikke har tænkt sig at advare publikum om de stærke scener.
Berlingskes anmeldelse af »Kannibalen« udkommer senere torsdag.
»Kannibalen« er en samproduktion mellem Det Kongelige Teater og Teater Grob. Dramatiker: Johannes Lilleøre. Iscenesættelse: Sargun Oshana. Lyddesign: Jes Theede. Medvirkende: Patrick Baurichter og Morten Burian.
Opdateret 09:39 med citater fra Morten Kirkskov.