Christopher Nolans prætentiøse storfilm vil give gymnasiernes drengefilosoffer noget at tale om over teen eller chillumen

Christopher Nolans svært tilgængelige præmis om at gøre tiden reversibel camouflerer næsten, at »Tenet« er en gammeldags, klichéfyldt actionfilm.

Elizabeth Debicki og John David Washington i »Tenet«. Warner Bros./PR/SF-Film

For al dens meget hypende foromtale er Christopher Nolans science fiction-actiondrama »Tenet« en underligt gammeldags film. Vi har en helt (John David Washington), der er slynger om sig med smarte replikker som en ny Roger Moore, vi har en overskurk (Kenneth Branagh), der taler med russisk nozink can stop me now-accent, og vi har en kvinde (Elizabeth Debicki), som helten vil redde på trods af, at han derved risikerer at få milliarder af menneskeliv på samvittigheden. Vi har en »ræs mod uret«-finale, der kunne være hentet ud af en James Bond-film fra 60erne, og vi har horder af umælende håndlangere, der venter på at blive skudt ned.

Skuespilleren John David Washington, som ses i rollen som Protagonisten (hans faktiske navn i filmens handling), er søn af Denzel Washington, men uden dennes hang til at fylde sine scener med manieret overspil, og er velvalgt til rollen som en hård CIA-agent, der skal redde menneskeheden.