CDen er død, men vinylen lever: »At høre en plade, er en tilstand, man går ind i«

For første gang siden 80erne har salget af vinylplader overgået CD-salget. Vi besøgte en af de butikker i København, der sælger plader til dem over 50 – og til den yngre generation, der har opdaget vinylpladens lyksaligheder.

Pladebutikken Beat åbnede i 2016 og har omkring 14.000 titler på lager. De kan godt mærke, at interessen for vinylplader er stigende. Fold sammen
Læs mere
Foto: LINDA KASTRUP

På et hjørne på Enghave Plads ligger en lille oase, hvor man sagtens kan bruge et par timer. I det aflange lokale står metervis af reoler med vinylplader i alle verdens farver.

Labels af lyst træ markerer de forskellige kunstnere og genrer og slagtilbud som »Dejlige priser, jazz 100,-« eller »Billige plader, blues 100,-«. To mandlige kunder bladrer tålmodigt igennem pladerne. På væggen hænger billeder af Björk, Amy Winehouse og plakater med butikkens logo. Nede langs den bagerste væg lokker et par reoler med 50 procent på alle musikbøger.

Med sine over 14.000 titler er pladebutikken Beat på Vesterbro et mekka for musikelskere med hang til vinyl. Bag disken står Henrik Queitsch, der med sit gråtonede fuldskæg og blazer selv ligner en livsklog rocksanger.

Henrik Queitsch, ekspedient i pladebutikken Beat

»Vinylplader er forbundet med en anden form for fordybelse. I modsætning til streaming kræver den vores tid og opmærksomhed. «


Han har dedikeret størstedelen af sit liv til musik, blandt andet som musikanmelder på Ekstra Bladet (hvor han stadig anmelder film og tv) og i dag som ekspedient i pladebutikken og radiovært på podcasten »Rockhistorier« på kultursitet Heartbeats. Han har samlet på plader siden teenageårene og har en samling på omkring 10.000 vinyler.

»At høre en plade er en tilstand, man går ind i på en anden måde, end når man hører numre på sin telefon. Man er mere fokuseret omkring den musikalske oplevelse. Og så er plader jo bare lækrere. Hver enkelt plade er et lille kunstværk,« siger Henrik Queitsch.

​Vinylpladens comeback

Beat åbnede i 2016 og er del af en fortælling om et format, der var nede at ramme bunden i midten af 00erne, men har fået et stort comeback de seneste par år.

Ekspedient Henrik Quietsch har samlet på vinyl, siden teenageårene og har en samling på omkring 10.000 plader. Han anmelder desuden film og tv på Ekstra Bladet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Ifølge musikselskabernes brancheorganisation IFPI udgør streaming og download med 91 procent stadig størstedelen af danskernes musikforbrug. Men mens CD-salget er raslet ned de sidste ti år, er salget af vinylplader siden 2014 steget fra 1,7 til 4,8 procent.

Dermed er det også første gang på denne side af årtusindskiftet, at vinylen er det mest populære fysiske format – mere populær end CDen, der tegner sig for 3,8 procent. Indtægterne fra vinylsalget er steget med 270 procent på fem år, fra 7,6 mio. i 2014 til 28,1 mio. i 2018. Og udviklingen kan mærkes i Beat.

»I dag streamer de fleste folk musik, men hvis der er noget, som de virkelig synes er godt, så vil de gerne have det på vinyl,« siger Henrik Queitsch.

​Ikke enten eller

Tendensen gælder også i udlandet – sidste år steg salget af vinylplader med 15 procent i USA. Og der blev solgt fire millioner hitliste-aktuelle LPer i England alene, mens tallet i 2016 lå på 3,2 millioner. Det britiske rockband Arctic Monkeys solgte 38.000 eksemplarer af deres seneste album på vinyl. Herhjemme bliver mange nye albums både udgivet via streamingtjenester og på vinyl.

Lasse Lindholm er kommunikationschef i IFPI Danmark. Ifølge ham er det danske musikmarked meget mere polariseret, end det har været længe.

Salget af vinyl har for første år overgået salget af CDer. Her fra Beat på Enghave Plads. Fold sammen
Læs mere
Foto: LINDA KASTRUP.

Dels er der streaming på tjenester som Spotify, Apple Music og Tidal, der står for størstedelen af danskernes musikforbrug, og dels stiger salget af vinylplader, som kræver en anden indsats af lytteren. Men de to formater supplerer hinanden, fordi de kan noget forskelligt.

»Streaming er ekstremt tilgængeligt med millioner af numre, der er et klik væk. Det er næsten for nemt, og det har givet plads til vinylens opblomstring. For en LP er ikke kun lyden, det er også følelsen – coveret, covernoterne og hele den fysiske følelse. Vinylen er et modsvar på streamingens flygtighed. Vi søger tilbage til noget, der kræver en indsats af lytteren,« siger Lasse Lindholm.

Han supleres af Henrik Quietsch, der også mener, at vinylpladen kan noget særligt, som rammer et behov i mange folks travle hverdag.

»Vinylplader er forbundet med en anden form for fordybelse. I modsætning til streaming kræver den vores tid og opmærksomhed. Folk går jo også stadig i biografen, selv om man kan streame det hele derhjemme via Blockbuster eller Netflix. Fordi du fordyber dig på en anden måde. Når du streamer musik, er det let at skippe numre. Når du hører en vinylplade, lytter du til et album fra start til slut.«

Unge køber især hiphop

I Beat er klokken rundet 15 fredag eftermiddag, og Henrik Quietsch har fået travlt bag disken. Omkring 10 kunder bladrer igennem de mange reoler med plader. Et eksemplar af Love Shops seneste album ryger over disken.

Mads Mølhede, 17 år

»Jeg hører Spotify, når jeg er på farten eller i toget. Men hvis jeg skal slappe af, så sætter jeg en plade på. «


Folk i butikken fordeler sig over alle aldre – fra gråhårede mænd til yngre mennesker med moderigtig Herschel-rygsæk og sneakers. For kunderne i Beat og andre af landets pladebutikker er ikke kun den gråhårede generation, der er vokset op med The Beatles. Vinylpladerne har også vundet indpas hos millenials – dvs. dem, der er født efter midten af 80erne og frem til årtusindeskiftet.

»Da vi startede, troede jeg, at kunderne ville være midaldrende, hvide mænd. Men der kommer også rigtig mange unge. Når der kommer en 17-årig gymnasiepige ind og køber Joni Mitchells »Blue«, så tænker jeg, at der er håb for menneskeheden. Sidste forår kom der en masse bedsteforældre ind og skulle købe plader til deres børnebørn, som havde fået grammofoner i gave,« siger Henrik Queitsch.

Ifølge ham køber unge under 30 år især hiphop-udgivelser, men der bliver også solgt mange eksemplarer af musikhistoriske milepæle som Fleetwood Macs »Rumors«, Joy Divisions »Unknown Pleasures« og Lauryn Hills »The Miseducation of Lauryn Hill«.

»Jeg er nok blevet mere fokuseret på albums ved at høre vinyl. Man skipper ikke et nummer, som man gør, når man streamer,« siger Mads Mølhede på 17 år. Fold sammen
Læs mere
Foto: LINDA KASTRUP.

En af de yngre kunder i Beat er Mads Mølhede på 17 år. Han er trommeslager og går på Musikalsk Grunduddannelse. Han har købt vinylplader i et års tid og bladrer målrettet igennem hiphop-sektionen, inden han beslutter sig for rapperen Anderson .Paaks seneste album.

»Jeg hører Spotify, når jeg er på farten eller i toget. Men hvis jeg skal slappe af, så sætter jeg en plade på. Jeg er nok blevet mere fokuseret på albums ved at høre vinyl. Man skipper ikke et nummer, som man gør, når man streamer. Og så synes jeg, det er hyggeligt at høre vinylplader.«

Du køber ikke CDer?
»No way, mand! Det er streaming eller vinyl, hvis det er ekstra fedt.«