Catwalk skal give auktionshus et moderne pust

For første gang skal modeller gå modeshow på parketgulvene hos auktionshuset Bruun Rasmussen. Auktionshuset, der oprindeligt handlede med kunst, mærker nemlig en stigende efterspørgsel på tøj og accessories.

Porrtæt af Alexa Bruun Rasmussen fra auktionshuset Bruun Rasmussen. Torsdag d. 10. august skal der gås catwalk for første gang i deres lokaler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

I en tid, hvor Louis Vuitton-kufferter bliver brugt som sofabord, og kimonoer med print hænger indrammet på vægge som kunstværker, er det en naturlig udvikling, at auktionshuset Bruun Rasmussen begynder at samarbejde med andre kreative brancher. Det fortæller Alexa Bruun Rasmussen, direktør for branding i Bruun Rasmussen.

Derfor lægger auktionshuset for første gang lokaler til et show under modeugen i København. En 37 meter lang catwalk kommer til at løbe gennem syv sale, når det danske modehus Baum und Pferdgarten torsdag viser deres nye kollektion frem.

»Jeg skal finde ud af, hvordan Bruun Rasmussen kan få glæde af kombinationen af nyt og gammelt uden at glemme auktionshusets historie. Det er nyt, at vi øger fokusset på mode og følger med den modetrend, der er,« siger Alexa Bruun Rasmussen.

Samarbejde på tværs af kreative verdner

Tidligere har auktionshuset samarbejdet med Tesla, hvor de to firmaer tilbød prøvekørsel af Teslaer, mens man i ventetiden kunne få sine armbåndsure vurderet. Ifølge Alexa Bruun Rasmussen var det en stor succes, og derfor forsøger de igen at samarbejde på tværs af brancher.

Hun finder samarbejdet med modebranchen særligt oplagt, fordi der i de senere år er opstået et overlap mellem de to brancher. Bruun Rasmussen har afholdt fashion-auktioner på nettet siden 2012 og solgt tasker fra blandt andet Hermès og Chanel i Bredgade siden 2013. Auktionshuset har tidligere fået forespørgsler, om det var muligt at afholde modeshows i deres lokaler, men har takket nej.

»Vi var ikke klar, og vi ville ikke bare stille vores lokaler til rådighed. Det skulle give mening hele vejen rundt. Tidligere havde vi ikke tilstrækkeligt fokus på det her område.«

Hun håber først og fremmest, at samarbejdet med Baum und Pferdgarten kan skabe opmærksomhed omkring auktionshusets øgede fokus på mode. Derudover håber hun, at det åbner op for et bredere publikum, der især tæller den yngre målgruppe.

»Jeg håber, at vi lærer mere om, hvordan modebranchen kommunikerer med deres omverden - særligt via de sociale medier, men også via video, billeder og interviews. Vi har godt fat i vores kunder, men det er ofte via mere traditionelle medier, så jeg forventer, at vi lærer, hvordan vi når lidt bredere ud.«​

Herreure og den gode historie

Det mest efterspurgte mode-objekt i auktionshuset lige nu er herrearmbåndsure. Derudover ser auktionshuset på net-auktionerne, at der er stor interesse for tasker, tørklæder og bælter fra internationale modehuse som Hermès, Chanel og Louis Vuitton.

»Det handler ofte om at kunne sælge den gode historie, så kunderne ved så meget som muligt om det, de køber. Jo mere vi kan fortælle om en ting, jo højere en pris får vi. Hvem ejede den tidligere? Har den været familieejet i mange år? Folk har brug for den historie. Vi kender det fra udlandet, hvor der er en større interesse, hvis der er en god historie tilknyttet. Elizabeth Taylors garderobe eller Lady Dianas ring sælger for en højere pris, end de ville, hvis ikke de havde ejet det.«

Alexa Bruun Rasmussen ser det som naturligt, at mode får et øget fokus, fordi der i øjeblikket er en »full circle-trend,« hvor folk ikke nøjes med at have designmøbler, men ønsker en helt gennemført æstetik, der inkluderer alt fra tallerkner til tøj – ofte kombineret på en anderledes måde.

»Jeg ser mange, der hænger deres jakke på væggen eller en pink håndtaske i entreen, fordi det tilfører en pangfarve, der mangler det sted i hjemmet. Man er blevet mere opmærksom på det gennemførte udtryk. Påklædning, mad og indretning af hjemmet udgør en samlet livsstil.«