Brugte minibiler dyrere end nye

Afgiftsomlægningen har gjort nye minibiler billigere. Men brugtmarkedet er ikke fulgt med, så forbrugerne risikerer at betale mere for brugte biler end nye.

Bilkøbere bør pudse brillerne og læse på priserne hjemmefra, hvis de er på udkig efter en lettere brugt minibil.

Siden sommerens omlægning af bilafgifterne, er nyprisen på især små og brændstoføkonomiske biler faldet med op til 30.000 kroner.

Langt de fleste danskere køber dog deres nye bil brugt. Og her har markedet endnu ikke reageret på de lavere nybilspriser. Tværtimod bugner det med eksempler på, at lettere brugte minier koster adskillige tusinde kroner mere end tilsvarende, fabriksnye modeller.

Klikker man ind på Danmarks største handelsplads for brugte biler, bilbasen.dk, springer det straks i øjnene, at brugtpriserne har mistet jordforbindelsen.

Eksempelvis forlanger en autoriseret Toyota-forhandler i Hillerød 209.900 kroner for en brugt Toyota Yaris D4D Luna med 5 døre. Den populære mini er fra september 2006 og har kørt 18.000 kilometer. Dengang kostede Yarisen 214.000 kroner, så inklusive metallak ser prisen ikke helt urimelig ud for den uvidende bilkøber. Problemet er, at en fabriksny udgave af samme bil i dag koster 186.300 kroner.

Hopper man som bilkøber på det »tilbud«, indkasserer man altså et øjeblikkeligt værditab på over 23.000 kroner.

Men det gør forbrugerne ikke, bedyrer salgschef Carl-Erik Larsen hos ERA biler i Hillerød

»Forklaringen er, at bilen har stået på nettet siden den var ny, og vi har endnu ikke haft tid til at korrigere alle priser efter afgiftsomlægningen. Vi har bestemt ingen ambitioner om at sælge bilen til den annoncerede pris vi skal jo også kunne se kunden i øjnene bagefter.«

ERA Biler er langt fra ene om at puste til myten om brugtvognsforhandlere, hvis troværdighed er omvendt proportional med bredden på sælgernes smil og slips. Et hurtigt pristjek på nettet afslører adskillige forsøg på at sælge brugte biler til overpriser: I Middelfart forlanger Bilhuset eksempelvis 169.000 kroner for en otte måneder gammel Fiat Grande Punto. En dårlig forretning når nyprisen er 160.500 kroner.

Gunner Due i Roskilde bør også få svært ved at sælge den ellers efterspurgte dieseludgave af Opel Corsa. Som autoriseret Opel-forhandler må man formode, at sælgerne kender nyprisen på 160.000 kroner. Alligevel forlanger forretningen 164.900 kroner for den otte måneder gamle Corsa 1,3 CDTi med 2.000 kilometer på samvittigheden.

Lidt bedre er det hos Peugeot i Sorø. Her kan uopmærksomme kunder få lov at betale 180.000 kroner for en ti måneder gammel Peugeot 207 1,4 HDi. En besparelse på 1.000 kroner sammenlignet med en fabriksny 207 HDi, men så må man også leve med, at den brugte er »kørt til« med 16.000 kilometer på tælleren.

Hos DAF, Danmarks Automobilforhandler Forening, giver de groteske brugtpriser røde ører.

»Det bør ikke finde sted, og jeg håber, at det skyldes almindelig slendrian fra forhandlernes side og ikke et udtryk for at »går den, så går den,« siger bilforhandler og medlem af DAFs bestyrelse, Niels Thaning.

Han mener dog, at risikoen for at bilkøberne ender med at betale for meget for en brugt bil er uhyre lille. I dag gør forbrugerne nemlig deres hjemmearbejde, før de shopper bil og kan derfor priser og rabatmuligheder på fingrene. Men hopper nogle alligevel på limpinden, bør det få konsekvenser.

»Vi kan ikke have, at priserne starter for højt det er jo ikke et tyrkisk marked. Forbrugerne skal være trygge ved at handle hos autoriserede forhandlere, så tager vi en forhandler i at sælge for dyrt, bør han efter min mening ikke være DAF-forhandler længere,« siger Niels Thaning.