Brandingekspert om Radio LOUDs navneskift til 24syv: »Det er dumdristigt«

Radio LOUD skifter navn til 24syv. Er det en entydigt god idé? Berlingske har spurgt en brandingekspert, her hans svar.

Simon Andersen, tidligere nyhedschef på Berlingske, tiltrådte 1. september som programredaktør og chefredaktør på Radio LOUD. Han skal vende den nedadgående udvikling – et af de første trin er en navneændring af Radio LOUD. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Torsdag breakede nyheden om, at Radio LOUD 3. januar 2022, hvis alt går efter planen, skifter navn til 24syv.

Det sker efter Radio LOUDs turbulente start, som fra begyndelsen mødte skarp kritik og aldrig nåede at få etableret et eksisterende lyttertal.

Radioens nye ansvarshavende chefredaktør, Simon Andersen, er blevet sat ind for at vende udviklingen.

En del af den nye strategi er navneskiftet til 24syv.

Berlingske har spurgt brandingekspert Frederik Preisler, hvad han mener om navneskiftet.

Hvad er din første tanke om Radio LOUDs navneændring?

»Det er jo paradoksalt, at man har et helt kuldsejlet radioprojekt, som af mange forbindes med årsagen til, at en succesfuld Radio24syv måtte lukke, og så skifter man navn på projektet til 24syv. Det er ret åbenlyst, at man forsøger at snylte på det brand, Radio24syv havde opbygget. Det er lidt skræmmende, hvis den brandingstrategi rent faktisk lykkes: at almindelige mennesker om tre-fire måneder ikke kan huske baggrunden for navneændringen.«

Hvorfor er det skræmmende? Kan det ikke være en meget god idé fra Radio LOUDs side?

»Jo, det kan man sige, men spørgsmålet er, om vi gerne vil have medier, der opfører sig så beregnende. Berlingske har også udtalt, at de vil købe stationen og på sigt gøre den uafhængig af licenskroner for at konkurrere med DR. Det kræver en anden og langt mere kommerciel forretningsmodel.«

Med din brandingekspertise, hvad tænker du så om Radio LOUDs navneændring?

»Den er dumdristig. Bogstavelig talt. Navneændringen er jo ikke noget, man bare lige har besluttet. Det er noget, man har diskuteret og tænkt over. Men beslutningen er måske også en anelse følelsesladet – det ligner et opgør med det Radio24syv, som Berlingske aldrig fik æren for at være med i.«

Hvorfor tror du, man har valgt den strategi?

»Man håber selvfølgelig, at når shitstormen har lagt sig, har man måske fået 20 procent af de gamle Radio24syv-lyttere, og så er der grundlag for den forretning, der er det endelige mål,« siger Frederik Preisler.

Berlingske Media overtager roret

Med offentliggørelsen af Radio LOUDs navneændring kom også nyheden om, at Berlingske Media, som omfatter Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor, nu får fuldt ejerskab over radiokanalen.

Berlingske Media overtager 91 procent af aktierne i selskabet Kulturradio Danmark A/S, som står bag Radio LOUD.

»Ambitionen er at skabe en ny landsdækkende radio, som kan tage kampen op med DR, og som kan fortsætte, efter at den nuværende sendetilladelse udløber,« sagde Berlingske Medias koncernchef og udgiver, Anders Krab-Johansen, i den forbindelse til Weekendavisen.

Radio- og tv-nævnet vil på nævnets kommende møde 4. november tage stilling til, om Radio LOUD må skifte navn til 24syv. Og om Berlingske Media skal have lov til at købe sig ind på 91 procent af aktierne. Det oplyser Slots- og Kulturstyrelsen.

Nævnet kom i starten af oktober med en usædvanlig hård kritik af Radio LOUD.

Radioens nye ansvarshavende chefredaktør, Simon Andersen, siger til Berlingske, at han ikke udtaler sig om LOUDs nye navn – og brandingekspertens vurdering – førend Radio- og tv-nævnet er kommet med en afgørelse om navneskiftet. Berlingskes koncernchef Anders Krab-Johansen har ingen kommentar til Frederik Preislers vurdering.