Brætspillene gør os nærværende – derfor spiller vi mere end før

Fremtidsforsker mener, at vi i snart kommer til at »gå til nærvær« på samme måde, som vi de senere år har gået til fitness. Og her bliver brætspil blandt de stærkeste træningsredskaber. Nordisk brætspilsdistributør bekræfter tendensen.

Brætspil bringer travle mennesker tættere sammen. Og særligt samarbejdsspil såsom det historiebårne »Dead of Winter«, som de fire venner spiller her, er særdeles populære for tiden. I dette spil skal alle deltagere kæmpe mod det fælles mål: at overleve vinteren ved at samle forråd og forskanse sig mod de sultne zombies. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup/Arkiv

Hvis der er én ting, den ufrivillige isolation minder os om, er det vores trang til adspredelse kombineret med behovet for at føle et fællesskab med vores medmennesker. Men allerede inden coronavirussen satte os alle ud af hverdagens spil, havde fremtidsforsker Liselotte Lyngsø spottet tendensen og skabt sit eget brætspil, der skal sikre fremtidens vigtigste valuta: vores evne til at samarbejde. Men hvorfor begyndte en fremtidsforsker overhovedet at interessere sig for noget så altmodisch som et analogt brætspil?

»Vi er gået fra en kultur baseret på nærvær til andetstedsnærværelse. Opfindelsen af smarttech har kastet os alle ud i en kollektiv feedbackkrise,« siger fremtidsforskeren.

Vi har meget mindre mellemmenneskelig kontakt, fordi vi aldrig er nærværende der, hvor vi er. Vi lytter til en podcast, mens vi går på gaden, vi tjekker mail, mens vi står i kø i supermarkedet, og ofte foregår hovedparten af vores arbejdsdag alene foran en skærm.

Samtidig er udviklingen af stemmegenkendelsesrobotter som Siri og Alexa vokset enormt, og den udvikling vil eksplodere i fremtiden. Vi vil holde op med at taste på vores devices og i stedet tale til dem. Og de vil til gengæld prøve at gætte, om vi trænger til kaffe, vil tænde lyset eller har lyst til at høre musik.

»Problemet med robotterne er, at de ikke kan håndtere vores skjulte sider, vores frustrationer. De kan naturligvis heller ikke gætte de behov, vi ikke er bevidste om selv,« forklarer Liselotte Lyngsø.

»Den intuitive aflæsning af stemmer og kropssprog, som mennesker benytter, når vi kommunikerer, kan robotterne ikke. Og jo mindre vi selv kommunikerer med ægte mennesker, jo dårligere bliver vi også til at samarbejde.«

Coronavirus sætter turbo på feedbackkrisen

»Coronavirus sætter turbo på feedbackkrisen, hvor vi er socialt isolerede, men samtidig kollektivt opdrager og udskammer hinanden på de sociale medier,« siger fremtidsforskeren.

»Den har vist os, at vi alle sammen er nybegyndere hele tiden og skal navigere gennem kriser, vi ikke har erfaring med. Krisen viser os desuden, at vi kun kan overvinde en udefrakommende modstand, hvis alle samarbejder med hinanden.«

Tilbage i november sendte Liselotte Lyngsø sit eget brætspil »Typisk« på gaden. Det var oprindeligt udviklet til virksomhedsledere, men det viste sig at passe mindst lige så godt ind på skoler og i en børnefamilie.

»Det handler om personlighedstyper, hvor man både opdager, hvilken type man selv er, og samtidig skal forlade sin egen personlighedstype for at træne at se verden gennem andres øjne. Deltagerne i spillet kan kun vinde, hvis de sidder sammen, taler sammen og samarbejder,« forklarer hun.

»Jeg oplevede, at virksomheder gik glip af ny innovation, fordi folk arbejdede isoleret eller kun sammen med kolleger, der tænkte præcis som dem selv. Samtidig boede jeg selv med min kæreste og vores otte børn, og her blev spillet en oplagt måde at lære at samarbejde og respektere hinanden i en sammenbragt familie.«

I dag bliver spillet anvendt som empatitræning i flere skoler, som teambuildingredskab hos blandt andet Benjamin Media, og de danske ambassadører har spillet det i Udenrigsministeriet.

»Jeg tror, at vi i fremtiden kommer til at »gå til nærvær« på samme måde, som vi har gået til fitness. Og nærværet kan vi træne, når vi spiller brætspil. De bringer os fra allestedsnærværelse til tilstedeværelse. De tvinger os til at være i nuet, og du skal forholde dig til alle dem, du spiller sammen med.«

Salget vokser under coronakrisen

Direktør i spilbræt.dk Kim Dorff Hundsholt bekræfter, at interessen for brætspil er vokset enormt de sidste fem år. Hans virksomhed distribuerer flere end 2.000 forskellige brætspil til godt 1.000 butikker i Norden.

»Tendensen har været meget, meget tydelig. Branchen er vokset med 25 pct. hvert år siden 2015. Vi har selv oplevet en vækst på op mod 50 pct. de seneste år,« fortæller han.

»Men siden coronavirussen ramte Danmark, oplevede vi en eksplosiv interesse, og alene vores butik på Fisketorvet har omsat for 60 pct. mere sammenlignet med marts sidste år.«

Han oplever også, at de spil, der hitter – både før krisen og nu – er dem, hvor vi ikke konkurrerer mod hinanden, men samarbejder for at vinde over spillet.

»Folk er blevet skærmtrætte. Vi savner nærvær og øjenkontakt, og det kan brætspil give os,« siger han og tilføjer:

»Samtidig er vi vant til deadlines og hård konkurrence fra vores arbejdsliv. Så når vi har fri, vil vi hygge os med hinanden og samarbejde om et fælles mål. Ikke modarbejde hinanden.«