Børn bør spise som de voksne

Det går ud over børnenes sundhed at lave særlige »børnevenlige« retter. Det viser en ny undersøgelse. Dansk ekspert anbefaler at lade børn spise voksenmad, fra de er syv måneder.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pasta, pølser, og leverpostej. Ofte placerer forældre børnenes livretter foran dem, mens de selv spiser langt mere varieret, mager og grøn kost til aftensmad.

Det får uden tvivl maden i de famøse ulvetimer til at glide lettere ned, men de usunde retter sætter helbredsmæssige spor på kort og lang sigt. Det viser en ny britisk undersøgelse, hvor blandt andet 2.200 femåriges spisevaner blev undersøgt.

»At servere »børnevenlig« mad betyder desværre alt for ofte, at børnene bliver snydt næringsmæssigt. For eksempel hvis de ikke spiser grøntsager,« siger doktor Valeria Skafida, der var med til at lave den store undersøgelse på Universitetet i Edinburgh.

Mangel på for eksempel D-vitamin, zink og jern i kosten kan påvirke børnenes indlæringsevner negativt. Desuden viser forskning, at en ensartet og usund kost for børn mellem 2-12 år kan fremme udviklingen af kroniske sygdomme og fedme senere i livet.

Undersøgelsen af de 2.200 britiske børn afslørede, at et stort antal forældre alt for ofte giver efter for børnenes higen efter for eksempel pizza og pommes frites. Tallene viste også, at enebørn typisk fik den bedste kost, mens der blev slækket mere og mere på sundheden, jo flere børn, der kom til i familien.

Hver fjerde forælder, der deltog i undersøgelsen, sagde desuden, at et måltid bestående af den samme mad til alle familiemedlemmer sjældent tilfredsstiller alle, mens hver femte bedyrede, at de stort set aldrig har tid til at sætte sig ned og snakke med deres børn, mens der bliver spist. Doktor Valeria Skafida understreger over for Daily Mail, at man bliver nødt til at prioritere rigtigt, hvis man har meget travlt.

»At alle spiser ens, sunde måltider er vigtigere, end at alle spiser sammen og på samme tid. Det er gode nyheder for forældre, der har så travlt, at de ikke har tid til at sidde til bords med deres børn,« siger doktor Skafida til den engelske avis om undersøgelsen, der blev offentliggjort i fagbladet »Sociology of Health and Illness«.

Den danske sundhedsplejerske Helen Lyng Hansen har skrevet otte bøger om børn og forældreskab – herunder bogen »Børn & Mad – Sådan får du dit barn til at spise«. Hun mener, at det er vigtigt at præge børn til at spise den samme mad som forældrenes allerede fra babystadiet.

»Når børn er 7-8 måneder gamle, er der et vindue, hvor de er meget modtagelige for nye smagsoplevelser. Det er også her, de putter alting i munden for at smage på det, og her, de bliver bedre til at tygge. Det er virkelig vigtigt at udnytte dette vindue og mose de voksnes aftensmad til dem. For allerede ved et-årsalderen bliver det sværere. Herfra bliver børnene mere selektive, blandt andet fordi de ikke vokser så meget mere og ikke er så sultne,« forklarer Helen Lyng Hansen.

Vinduet for nye smagsindtryk lukker aldrig helt. Men jo ældre børn bliver, jo sværere bliver det at introducere nye smage og konsistenser for dem, siger sundhedsplejersken.

»Derfor bør lidt større børn så ofte som muligt være med til at lave maden i køkkenet. På den måde lugter de til maden undervejs, og det sætter naturlig gang i lysten til at spise. Tænk bare på, hvordan man kan føle sult blot ved at gå fordi de åbne døre på en restaurant,« forklarer hun.

Børn har også nemmere ved at smage på nye ting – kød som grøntsager – når de er i gang med at tilberede dem, end når de sidder bænket ved bordet og alle kigger på dem i forventning om, at de går i gang med at spise. Desuden er det en god idé at give dem medejerskab for selve rettens udførsel. De kan sagtens være med til at smage retten til, anrette den og dække bord.

»Når man sidder ved bordet, er det ekstremt vigtigt, at man taler med dem om, hvad de skal spise, og hvad maden egentlig gør ved deres kroppe. At de bliver stærkere og sundere og får energi af at spise. Så forstår de meningen med, at de skal spise både kød og grønt,« forklarer Helen Lyng Hansen, der anbefaler, at man så vidt muligt altid spiser sammen.