Blade Runner igen igen

Den 33 år gamle kultfilm »Blade Runner« er et æstetisk mesterværk og har aldrig været smukkere end den nye aktuelle version.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vi skriver 2015, så om fire år har nutiden overhalet »Blade Runner«, der, som fans vil vide, foregår i Los Angeles i 2019. Men den britiske filminstruktør Ridley Scotts dystre fremtidsvision fra 1982 baseret på den amerikanske science fiction-forfatter Philip K. Dicks roman »Drømmer Androider Om Elektriske Får« fra 1968 har for længst ophævet alle grænser og tal. Den er tidløs. En klassiker.

Filmen rejser universelle eksistentielle spørgsmål, men på det konkrete plan rammer filmen ikke plet på ret mange områder – den er på én gang både for langt ude i fremtiden og for gammeldags. Cremen af menneskeheden er ikke flyttet til andre planeter, mens dværgene, de vanskabte, de syge og de kunstigt skabte mennesker hutler sig gennem livet her på Jorden – vi flyver heller ikke rundt i egne fly. Omvendt har nutidens teknologi på mange måder allerede overhalet filmen, hvis gadgets næsten er komiske. Men også kun næsten, for filmen er også æstetisk et mesterværk – og den har aldrig været smukkere end den version, der kan opleves i Imperial og fire andre af landets bedste biografer fra 7. maj. En digitaliseret og renset udgave af Ridley Scotts »Final Cut« fra 2007, hvis vigtigste ændringer var, at man udelod Deckards (Harrison Ford) voice-over og ændrede filmens slutning fra en lidt lalleglad munter udgang, der virkede – og var – meget påklistret til den oprindeligt mere dystre slutning.

Nyd den – og glæd dig over, at fremtiden er uforudsigelig: Størstedelen af de internationale brands, der ses som lysreklamer på Los Angeles’ skyskrabere i »Blade Runner«, og som man i sin tid valgte, fordi man mente, de altid ville eksistere – de findes ikke mere…

Ridley Scott: »Blade Runner – The Final Cut«, repremiere 7. maj.