Blå Cirkel kommer i vanskeligheder

Kaffe er så meget en vanesag, at Cirkelkaffen virkelig skal ned i pris, hvis den skal vinde over kaffen, man serverer for ukendte gæster, mener Berlingskes testpanel.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Cirkelpigen går en hård tid i møde, hvis Coop vælger at satse på kædens egne handelsmærker, og hun i den forbindelse alene skal bære ansvaret for kooperationens kaffesalg.

Det var konklusionen, da fødevareekspert Orla Zinck fra konsulentfirmaet Dansk Catering Center og Annelise Terndrup Pedersen, der er lektor i hjemkundskab på Zahle Seminarium, blindtestede Coops Blå Cirkelkaffe i forhold til Gevaliakaffen i de velkendte røde poser.

Blindtesten afslørede problemet. Kaffe er i høj grad et spørgsmål om vaner og om smag og behag. Om man foretrækker en syrlig, en rund eller en brændt smag.

Testpanelet kunne i hvert fald ikke blive enige om, hvilken af de to kaffemærker, der smagte bedst.

»Men der er ikke nogen himmelråbende forskel. Begge kaffemærker er arabiakaffer, det er mainstream-kaffe, og ingen af dem kan måle sig med rigtige kvalitetskaffer,« siger Orla Zinck. I valget mellem de to kaffemærker er det med andre ord ikke kvaliteten, der er afgørende.

»Jeg tror, kaffevaner er så dybt forankret, at kunderne i høj grad går efter den kaffe, de er vant til,« siger Annelise Terndrup Pedersen, der påpeger, at prisforskellen skal være til at få øje på, hvis man skal lokke kunderne til at vælge en anden kaffe.

Og her er der i dag ikke den store forskel. Blå Cirkel koster 29,95 kroner, mens Gevalia koster to kroner mere.

»Blå Cirkel skal gevaldigt ned i pris. Så kan de måske score nogle kunder,« siger Orla Zinck.Læs i morgen:

Berlingskes tester mini-flûtes fra henholdsvis

Hatting og Danefrost.