Billige fly, hippe hoteller

Flyv billigt, så du kan bruge kassen, når du når frem. Det er budskabet hos danske Momondo, der nu teamer op med verdenssuccesen Hip Hotels.

Foto: Hip Hotels Media Ltd. Fold sammen
Læs mere

I virkeligheden kan historien om det danske firma Momondo koges ned til et Pet Shop Boys-citat: »Ive got the brains. Youve got the looks. Lets make lots of money.«

Eller sagt på en anden måde. Man tager en god idé. Udfører den bedre end konkurrenterne og allierer sig med en forretningsmand, der kan pakke varen flot ind og give den til de rigtige mennesker.

Ideen: At skabe en søgemaskine, der kan finde billige flybilletter på internettet. Den idé har mange fået før Momondo, men den danske virksomhed udfører den større, bedre og hurtigere end selv markedslederen på det amerikanske marked, Kayak.

Troldmanden: Grundlægger og programmør Thorvald Stigsen, der brugte to år før lanceringen i 2006 på at skabe en søgemaskine så avanceret og effektiv, at der er et kæmpe lufthul ned til nummer to på markedet.

Forretningsmanden: Martin Lumbye, den allestedsnærværende succesdreng, der fik Århus Festuge på fode igen og beklæder såvel rådgivningspost i SAS Travelcenter DK som bestyrelsesposter i bl.a. arkitektfirmaet Schmidt Hammer & Lassen, Broste Consumer og Green Square Copenhagen. Siden oktober 2006 har han været partner i Momondo, hvis sexy slogans, han spreder, og hvis attraktive samarbejdspartnere, han passer og plejer, senest kontakten til verdenssuccesen Hip Hotels.

»Dont spend it on the flight. Splash it on the night,« lyder en af Momondos slaglinjer. Det kan oversættes til noget i retning af »Brug ikke dine penge på flyturen, fyr dem af på en god aften.« Men tingene foregår altså på engelsk hos Momondo, for de drømmer om, hvis ikke verdens- så i hvert fald Europa-herredømme. Som bruger går man ind på momondo.com, skriver hvor man vil rejse fra og til og hvornår og i løbet af max. 60 sekunder har firmaets søgerobotter tjekket flere end 400 flyselskabers hjemmesider og fundet de billigste billetter frem. Servicen er gratis, den springer fordyrende led som reservationssystemer og rejsebureauer over. Momondo sælger med andre ord ikke noget, men bringer blot køber og sælger sammen. Pengene tjener de på såkaldte sponsorerede links, der udløser kommission, når en henvisning fra Momondo fører til en solgt flybillet.

Selve isenkrammet er altså i orden. I en sådan grad, at Momondo i deres første leveår ikke bare har væltet sig i lovord fra udenlandske medier som Los Angeles Times og The Guardian, men også forretningsmæssigt har vist sig at være en drømmekage, mange ønsker at få et stykke af. Tidligere i år indgik Momondo et samarbejde med TV2, der købte sig ind i den danske del af firmaet, så man nu kan besøge momondo.com direkte fra tv-stationens hjemmeside. Der er også indgået et samarbejde med Det Berlingske Officin, som snart ser dagens lys.

Senest har Momondo som det første firma i verden fået adgang til hollænderen Herbert Ypmas eftertragtede fotodatabase, der lægger til grund for hans bogudgivelser, de globale bestsellere »Hip Hotels«. For 15 år siden faldt Herbert Ypma over et hotel i Indien, som han blev helt ekset med. Det gav ham ideen til at opsøge hoteller og andre overnatningsmuligheder overalt i verden, der var noget ganske særligt Hip står for Highly Individual Places. I 1999 udkom den første bog i serien »Hip Hotels«, siden er titlerne oversat til otte sprog og har solgt over 1,2 mio eksemplarer.

»De fleste, der vælger at flyve, er meget prisbevidste, særligt på de korte destinationer. Men når man vælger et hotel, er det udfra nogle mere følelsesmæssige overvejelser. Herbert Ypmas fotografier har en helt speciel stemning over sig og appellerer til hele følelsesregistret,« forklarer Martin Lumbye.