Bevæbnet svensk politi konfiskerer bog, som er kritisk over for svensk nazisamarbejde

Forfatteren Aron Flams bog »Det här är en svensk tiger« blev beslaglagt af fire betjente. Officielt var det en banal sag om ophavsret, men ifølge Aron Flam er der tale om censur for at stoppe kritik af svensk nazisamarbejde.

ARKIVFOTO Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph

Den svenske komiker, forfatter og satiriker Aron Flam har fået hele oplaget af sin nye bog, »Det här är en svensk tiger«, konfiskeret af politiet i Stockholm.

Bevæbnet politi mødte i sidste uge op hos forlaget Samizdat tidligt om morgenen og beslaglagde de 2.200 eksemplarer af bogen.

Officielt drejede det sig om en banal sag om ophavsret. I 1941 blev den svenske tegner Bertil Almqvist bedt om at tegne en tiger til en plakat, som Statens Informationsstyrelse havde bestilt. Plakaten manede til svensk sammenhold i de vanskelige krisetider og viste en tiger med gule og blå striber.

Aron Flam genanvendte tegningen på sin bogs forside, men forsynede tigeren med et hagekors om det ene ben og det andet løftet i en nazihilsen, som en ironisk kommentar til Sveriges samarbejde med nazisterne under krigen.

Aron Flam er kritisk over for det svenske selvbillede i både fortid og nutid, og hans bog er en sønderlemmende kritik af det neutrale Sverige, der samarbejdede med Nazityskland.

I en erklæring siger Aron Flam:

»Min bog afslører, hvordan Sveriges socialdemokrater lykkedes med ikke kun at undgå kritik for samarbejdet med Hitlers Tyskland under krigen. Men også hvordan det lykkedes for dem at få fat i guld, reetablere kontakter med deres tidligere naziallierede og i al stilhed at opbygge en verden, som passede til deres mål.«

Foto: Bogomslaget.

Tegneren Almqvist døde i 1972. Hans arvinger har stadig ophavsret til tegningen, og familien havde tidligere overdraget denne ophavsret til Beredskapsmuseet Djuramossa, der er et privat museum for militærhistorie.

Det er dette museum, der har rejst den ophavsretssag mod Aron Flam, som afstedkom politirazziaen. Museet bruger selv samme tiger på sit logo på sin hjemmeside, hvor tigeren er udtryk for svensk militær parathed.

Nu skal retten afgøre ophavsretten, og Aron Flam siger til den israelske avis Jerusalem Post:

»Jeg laver grin med religioner, symboler, politiske ideologier og historiske symboler. Min bog »Det här är en svensk tiger« er en blanding af disse og er vigtig for at forstå svensk historie.«

I den svenske avis Aftonbladet skriver kommentatoren Mattias Svensson:

»Det er et urovækkende eksempel på, hvilke konsekvenser en ophavsretssag kan få. Flams tiger adskiller sig fra den oprindelige tiger på flere måder, men denne sag viser, at ophavsretsloven kan bruges til at forbyde parodier og satire. Med denne fortolkning kan ejere af ophavsretten ikke alene eje noget, men kan også forhindre alle fremtidige reaktioner på dette værk.«

Mattias Svensson peger ligeledes på, at der endnu ikke foreligger nogen dom, men alligevel konfiskerede politiet altså bogoplaget, hvilket giver ophavsretten magt over det frie ord.

I avisen Svenska Dagbladet skriver kommentatoren Ivar Arpi:

»Denne sag er som en dårlig vittighed, som om nogen forsøger at plagiere Kafka eller Orwell. Hovedpersonen er en komiker med jødisk baggrund, som graver dybt i arkiver. I sin efterforskning opdager han den forfærdelige sandhed: Sverige hjalp Nazityskland med eksport af blandt andet kul frem til krigens slutning – lang tid efter, at krigslykken var vendt, og svenskerne var begyndt at hylde De Allierede. Det er et scoop. Hvorfor må vi ikke få dette at vide?«

Aron Flam siger selv, at ophavsretten bare var et påskud:

»De ønskede ikke, at jeg fortsatte med at bruge tigeren, men jeg tror, at de mener, at plakaten og tigeren er et centralt symbol på svensk tavshedskultur, ikke blot under krigen, men også sidenhen.«