Berømt tårn ruster og nedbrydes: »Hvis Gustave Eiffel besøgte stedet, ville han få et hjerteslag«

Ifølge en fortrolig rapport er en af verdens største turistattraktioner, Eiffeltårnet i Paris, hårdt angrebet af nedbrydning og rust. Alligevel nøjes man med en kosmetisk reparation, så tårnet står skarpt til OL i 2024.

Flere eksperter siger, at Eiffeltårnet, der blev bygget 1887-1889, trænger til en omfattende renovering. Andre mener, at tårnet er godt beskyttet mod nedbrydning. Sameer Al-Doumy/AFP/Ritzau Scanpix

En af de helt store attraktioner i Paris, Notre Dame, er i øjeblikket under renovering og genopbygning efter den katastrofale brand i april 2019.

Men en anden af byens kendte attraktioner, Eiffeltårnet, trænger også til en omfattende renovering.

Tårnet, der er konstrueret af ingeniøren Gustave Eiffel (1832-1923), blev opført fra 1887 til 1889 og er selvfølgelig løbende blevet vedligeholdt, men metalkonstruktionen trænger nu til en alvorlig renovering.

Det franske magasin Marianne har fået fat i en fortrolig rapport, som fastslår, at det 330 meter høje tårn er hårdt angrebet af rust og trænger til omfattende reparationer, skriver nyhedsbureauet Reuters.

»Det er meget enkelt: Hvis Gustave Eiffel besøgte stedet, ville han få et hjerteslag,« siger en unavngiven direktør til Marianne.

Håndværkere er i øjeblikket i gang med at rustbehandle Eiffeltårnet, så det står flot, når Paris i sommeren 2024 er vært for OL. Det er 20. gang at tårnet bliver malet. Benoit Tessier/Reuters/Ritzau Scanpix

Det er selskabet Societe d'Exploitation de la Tour Eiffel (SETE), der står for driften af tårnet, og her har man hidtil ikke officielt ønsket at kommentere rapporten, som det franske magasin har fået fingre i.

Tårnet gennemgår i øjeblikket en større, hovedsagelig kosmetisk, reparation til 60 millioner euro, så det står skarpt, når Paris i 2024 er vært for OL. Men arbejdet er blevet stærkt forsinket af coronapandemien.

Det er, skriver Reuters, 20. gang, at tårnet bliver malet.

SETE forsøger at undgå at lukke tårnet, som årligt bliver besøgt af seks millioner turister.

Bygningseksperter siger til Marianne, at det pågående arbejde kun er et kosmetisk facelift. De mener, at det er nødvendigt at banke metalkonstruktionen helt ren for rust og foretage reparationer, inden hele tårnet bliver malet igen. De siger, at ny maling over den gamle blot vil forværre korrosionen.

Advaret allerede i 2010

Ifølge nyhedsmediet The Guardian viste en rapport allerede i 2010, at det er nødvendigt at gøre noget. Rapporten fastslog, at SETE må anlægge en ny vedligeholdelsesstrategi, som bygger på test af den aldrende metalkonstruktion.

Og i 2014 fastslog en rapport fra konsulentvirksomheden Expiris, at tårnets konstruktion er svækket af rust og revner.

»Selvom den generelle tilstand af antikorrosionsbehandlingen ser god ud, kan det være vildledende,« hed det i rapporten.

»Jeg har arbejdet med tårnet i flere år. I 2014 vurderede jeg, at det haster med at håndtere rustproblemerne. Mit råd var at slibe al eksisterende maling af og male tårnet på ny,« siger lederen af Expiris i Frankrig, Bernard Giovannoni, til magasinet Marianne.

Men andre eksperter, som nyhedsmediet har talt med, siger, at den eksisterende rustbehandling fortsat er solid.

Der er rust i Eiffeltårnets jernkonstruktion. Benoit Tessier/Reuters/Ritzau Scanpix

Da Eiffeltårnet blev bygget, var det med sine 330 meter inklusive tårnets antenne verdens højeste bygning, og først i 1930 blev det overgået af Chrysler-bygningen i New York.

Tårnets fod er kvadratisk og måler 125 meter på hver led. Eiffeltårnet er kendt over hele verden og fik i 1964 status som historisk monument.

Tårnet er konstrueret af 18.038 stykker smedejern, der er samlet med 2,5 millioner nitter. I alt er der anvendt cirka 7.000 ton jern.

Eiffeltårnet blev oprindelig bygget til Verdensudstillingen i 1889 som en hyldest til hundredeårsdagen for Den franske revolution.