»Beklager, Tarek Hussein, men dit indlæg mangler fakta« - læs Anne Sophia Hermansens modsvar

»Er der belæg for at skrive, at Isam B er tilhænger af burkaer? Ja, det er der,« skriver Anne Sophia Hermansen, der i denne kommentar redegør for, hvorfor højskoleværdier som frisind og ligeværd ikke går hånd i hånd med højskoleudvalgets valg af Isam B som bidragsyder til den kommende 19. udgave af Højskolesangbogen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

For en uge siden stillede jeg spørgsmålet: Hvad skal en fundamentalistisk muslim som Isam B i Højskolesangbogen? Det undrer jeg mig fortsat over. Debatten har efterfølgende handlet mere om Isam B end om Højskolesangbogen, og der er blevet sat spørgsmålstegn ved en række af de oplysninger, jeg brugte i mit indlæg.

Derfor vil jeg gennemgå dem en for en.

1. F.eks. påstås det, at Isam B ikke i 2006 nægtede at optræde sammen med den norske sangerinde Herborg Kråkevik under DRs Juleshow, fordi hun var for afklædt. Den journalist, som skrev historien for B.T., nemlig Jacob Heinel Jensen, siger i dag om den:

»Herborg Kråkevik sagde dengang: »Ja, det var noget med mine skuldre. Men vi ordnede det. Jeg tror ikke, det er så godt, jeg siger noget om det. Jeg har jo mange fans i Danmark.« Min historie blev bekræftet af både SONY/BMG og en kilde på Danmarks Radio. Historien er aldrig blevet betvivlet siden.«

Er der således belæg for at skrive, at Isam B ikke ville optræde sammen med en kvinde med bare skuldre? Ja, det er der. Der er tværtimod ikke belæg for at skrive, at historien ikke er sand.

Berlingske har kontaktet Isam B for at høre mere om sagen om de bare skuldre. Men han er endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

2. Flere betvivler også, at Isam B i Clement Direkte skulle have sagt, at burkaer overhovedet ikke er kvindeundertrykkende og gammeldags. Jeg har imidlertid skaffet udsendelsen, der blev sendt  21. oktober 2005, fra DR, og her er, hvad der bliver sagt ca. 20 minutter inde i udsendelsen, som Outlandish deltog i:

Clement Kjersgaard: Vi starter med det politiske, for I må jo kunne løse alle de her voldsomt vanskelige problemer for os. Burkaer, skal de forbydes?

Isam B: Nej

Clement Kjersgaard: Hvorfor ikke?

Isam B: Hvorfor?

Clement Kjersgaard: Det er ikke kvindeundertrykkende og udansk og middelalderligt?

Isam B: Overhovedet ikke.

Isam B udgiver ny musik som solist. Fotograferet på den familieejet Café au Leg Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk.

Senere i samtalen sammenligner han Muhammedtegningerne med de trusselsbreve, han selv modtager, men det er en anden sag.

Er der således belæg for at skrive, at Isam B er tilhænger af burkaer? Ja, det er der.

Berlingske har kontaktet Isam B for at høre, hvad han mener om burkaer i dag. Men han er endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

3. Det er faktuelt korrekt, at Isam B sendte breve og gaver til terrormistænkte E og blandt andet skrev »hold ud« og »typisk dansk racisme«. Det er også korrekt, at Isam B dengang var i familie med E.

Journalist Jacob Heinel Jensen, som fulgte Glostrup-sagen, siger i dag om den:

»Jeg fulgte hele terrorsagen fra Glostrup. Og de tiltaltes korrespondance var måske ikke nok til at få ham dømt for planlægning af terror, men var meget yderliggående.«

E blev ganske vist frikendt, men det ændrer ikke på, at Isam B støttede en terrormistænkt, og lad mig også minde om, at det ikke er for sjov, at PET og anklagemyndigheden efterforsker nogen for terror.

Isam B har ikke selv kommenteret sagen, og Berlingske har kontaktet ham for bl.a. at høre, hvad det var, der var »typisk dansk racisme«. Men han er endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

4. Det fremgår af en artikel i bl.a. Information, at Isam B under kronprinsparrets forlovelsesfest advarede Mary Donaldson mod Pia Kjærsgaard.

Berlingske har kontaktet Isam B for bl.a. at høre, hvorfor han advarede mod Pia Kjærsgaard. Men han er endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

5. Isam B deltog i 2006 i en kontroversiel islamkonference i Toronto, »Reviving the Islamic Spirit«, som afholdes årligt og blandt andet har haft stærkt kontroversielle repræsentanter fra Det Muslimske Broderskab på programmet, herunder teologen Tariq Ramadan, som bl.a. har advokeret for sharia i Canada, og den muslimske prædikant Jamal Badawi, som her redegør for hvordan Vesten bør regeres af Koranen. Ifølge B.T. blev der på konferencen i 2006 »angiveligt talt varmt for sharia-lov og død over jøder og homoseksuelle«, og på programmet var da også den canadiske imam Sheik Bilal Philips, der går ind for dødsstraf for homoseksuelle samt den kuwaitiske retslærde Tariq al-Suweidan, som har indrejseforbud i flere lande, blandt andet for at have udtalt: »The Jews will meet their end at our hands

Lyder det som en flok, man har lyst til at omgås? Jeg synes det ikke.

Det er korrekt, at Justin Trudeau, den nuværende canadiske premierminister, var inviteret i 2012 og sendte en videohilsen i 2015, og det har han også fået en del kritik for. Kritik, han har afvist.

Det er også korrekt, at det ikke gør en til ekstremist, at man deltager på en konference, hvor der fremsættes ekstreme påstande, men hvorfor var Isam B der?

Berlingske har kontaktet Isam B for at få svar på det spørgsmål. Men han er endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

Anne Sophia Hermansen

»Det er en ærlig sag at blive klogere og erkende, at man har skrevet, tænkt eller tolket noget for hårdt. Der er altid plads i himlen til en omvendt synder. Hvis Isam B ikke længere mener, at burkaer f.eks. er kvindeundertrykkende, at han overreagerede under DRs Juleshow i 2006, eller at det var en fejl at deltage i den kontroversielle islamkonference, så er det vel uproblematisk at få sagt?«


6. Ligeledes er det korrekt, at »Aicha« originalt er en fransk sang, sunget af Khaled og skrevet af Jean-Jacques Goldman, samt at originaludgaven kan tolkes som en kvindefrigørende sang. Outlandish har siden lavet en fortolkning med en engelsk tekst, og den fik de et kæmpe hit med her i Danmark. Jeg har skrevet i min første kommentar om Isam B og Højskolesangbogen, at Aicha er en hyldest til Muhammeds barnebrud Aicha. Det har jeg ikke belæg for. Derfor har jeg rettet det til »kan tolkes som«.

Berlingske har kontaktet Isam B for bl.a. at høre, hvad sangen i hans fortolkning handler om. Men han er endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

Det er en ærlig sag at blive klogere og erkende, at man har skrevet, tænkt eller tolket noget for hårdt. Der er altid plads i himlen til en omvendt synder. Hvis Isam B ikke længere mener, at burkaer f.eks. er kvindeundertrykkende, at han overreagerede under DRs Juleshow i 2006, eller at det var en fejl at deltage i den kontroversielle canadiske islamkonference, så er det vel uproblematisk at få det sagt?

Indtil da står jeg ved min undren over, at Højskoleudvalget har udset netop Isam B som bidragyder til Højskolesangbogen. Det virker fortsat på mig som en ugennemtænkt og historieløs beslutning, der desuden strider mod den måde, sange plejer at blive optaget i sangbogen, nemlig ved først at vise deres værd og opnå folkelighed og dernæst blive en del af den danske sangskat.

Højskoleudvalget mangler stadig at forklare sig overbevisende.