Anmelderne er enige om, at Bornedals nye film er flot og følelsesladet – men de er uenige om dommen

Her er anmeldernes mening om Ole Bornedals nye film om bombningen af Shellhuset og Den Franske Skole under Anden Verdenskrig, »Skyggen i mit øje«.

 
Trailer til Ole Bornedals nye film om Den Franske Skole, »Skyggen i mit øje«. Video: SF Studios Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ole Bornedals nye film om bombningen af Shellhuset og Den Franske Skole, »Skyggen i mit øje«, får fem stjerner af Berlingskes anmelder Kristian Lindberg.

Filmen bliver af den danske anmelderstand rost, men der er alligevel i nogle af anmeldernes øjne noget, der er galt.

Anmelderne i blandt andet Politiken og Jyllands-Posten er for eksempel ikke helt enige med Berlingskes anmelder, selvom de begge også roser filmen.

Politiken har sat Kristoffer Hegnsvad til at anmelde. I en lang og nærmest essayistisk anmeldelse kommer man igennem meget af Ole Bornedals produktion, og selvom Hegnsvad er begejstret, mener han, at den bornedalsk melodramatisk kammer over, skriver han.

»Problemet i »Skyggen i mit øje« er, at selvom flere af de falske scener skaber en momentan ægte følelse, så bliver den følelse inden for enkeltscenen; den patos skvulper aldrig for alvor over i en samlet beruselse,« skriver Hegnsvad og giver tre stjerner.

I Jyllands-Posten skriver anmelder Katrine Sommer Boysen, at dramaet i »Skyggen i mit øje« selvfølgelig er præget af, at man ved, at bombningen af Shellhuset går galt, og at det får dødelige konsekvenser for elever og ansatte på Den Franske Skole. Alligevel mener hun, at filmen er både spændende og intens. Katrine Sommer Boysen, som har skrevet en bog om fremstillingen af København på film, slutter sin anmeldelse med sin tilsyneladende største anke mod »Skyggen i mit øje«.

Forkert location, men stærk film

»I den lange del af filmen, der går forud for angrebet, er det svært at engagere sig. Ikke mindst fordi Bornedal, formentlig af helt logiske og pragmatiske årsager, har set sig nødsaget til at henlægge produktionen af filmen til Tjekkiet i stedet for at optage on location i København. Det forlener filmen med en enormt uheldig stedløshed, for manglen på geografisk forankring får rammerne til at virke uautentiske,« skriver hun, og giver filmen tre stjerner.

Hos Kristeligt Dagblad er anmelderen dog anderledes begejstret.

Anmelderen i Kristeligt Dagblad, Jeppe Krogsgaard Christensen, indleder med filmens tilgang til det såkaldte teodicé-spørgsmål, som også Politikens og Berlingskes anmeldere taler om.

Altså, hvorfor den almægtige Gud tillader tilsyneladende meningsløs lidelse. Netop det, mener Jeppe Krogsgaard Christensen, er filmens centrale dilemma.

Christensen kalder filmen for Ole Bornedals »hidtil stærkeste« og er begejstret for, at Bornedal får formidlet denne tragedie uden at have en helt klar skurk. For tragedien skyldtes tilfælde på tilfælde.

»Med et stærkt manuskript, moderne filmteknologi, skuespillere som Danica Curcic, Alex Høgh Andersen og ikke mindst Fanny Bornedal samt en formidabel omgang med børneskuespillerne, ja, så lykkes det Bornedal at genskabe forårsdagen i helvede,« skriver Jeppe Krogsgaard Christensen og giver fem stjerner.

Berlingskes Kristian Lindberg giver som nævnt også fem stjerner. Blandt andet for filmens computeranimerede bombefly, der er mageløse, og for Bornedals velkendte, store armbevægelser.

Men også i Berlingske bliver der slået ned på, at meget af filmen ikke er filmet i København, og derudover mener Lindberg, at man som publikum kan føle sig talt ned til af Bornedals forklaringsiver.

Du kan læse hele Kristian Lindbergs anmeldelse her.