Anmelder: Hugo Helmig lykkedes med noget, hans far ikke gjorde

Den nu afdøde musiker formåede noget, som få børn af kendte har held med, siger musikanmelder.

Fredag kom det frem, at den danske musiker døde 23. november. Det har hans far, Thomas Helmig, skrevet på sin profil på det sociale medie Instagram. Arkivfoto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hugo Helmig lykkedes hurtigt med noget, som hans far ikke gjorde. At slå igennem internationalt.

Det siger journalist og musikanmelder Anders Houmøller Thomsen, som anmeldte den nu afdøde musikers debutalbum for Jyllands-Posten tilbage i 2019.

»Jeg var især imponeret over, at der sad et par elverspidse popører på Hugo Helmig, og at han derfor virkede som en dansk rival til navne som Justin Bieber og Katy Perry,« siger Anders Houmøller Thomsen.

Fredag kom det frem, at den danske musiker døde 23. november. Det har hans far, Thomas Helmig, skrevet på sin profil på det sociale medie Instagram.

Anders Houmøller Thomsen gav debutalbummet Juvenile tre ud af seks mulige stjerner.

Men ifølge anmelderen var det Hugo Helmigs første, større markering af sine styrker sammenlignet med faren.

»Thomas Helmig sang jo også netop først på dansk, og den danske identitet blev hans primære ståsted. Anderledes med Hugo Helmig, som fra begyndelsen satte kurs mod noget internationalt. Der var en ret iøjnefaldende forskel på far og søn,« siger Anders Houmøller Thomsen.

Og netop at distancere sig fra en kendt forælder kan ifølge anmelderen være en udfordring.

»Jeg gætter på, at han havde et behov for at komme ud af sin fars skygge, som de fleste andre børn af kendte musikere, skuespillere eller kunstnere. Det er en fuldstændig universel og klassisk konflikt, som utroligt få lykkes med. Det må næsten have optaget ham, og det var imponerende, at det lykkedes lige fra begyndelsen,« siger Anders Houmøller Thomsen.

Kunstnerisk mener anmelderen dog ikke, at Hugo Helmig kom meget videre fra den driftsikre, kommercielle popmusik. Men det var ikke, fordi han ikke havde mere at byde på.

»Man mærkede, at der var meget personlighed på spil. Og at der også lurede nogle psykiske kvaler og et knust hjerte i indholdet i flere sange. Han lavede altså ikke bare glatpoleret popmusik. Han havde trods alt noget til fælles med farmand. Nemlig det sjælfulde og det enormt inderlige, siger Anders Houmøller Thomsen.

/ritzau/