Allans tunge tråd

Spinning er en af de mest effektive måder at komme i form på, så der er ingen vej udenom for Fris testperson, Allan Mynster, der over tre måneder er gået i skarp fitnesstræning. Men hvad hjælper den hårde spinningtræning, hvis de skrappe kostplaner kører på frihjul?

Allan Mynster til sin første spinningtime. Foto: Linda Henriksen<br> Fold sammen
Læs mere

Fredag morgen. Det er ikke kun på de københavnske indfaldsveje, der er myldretid, det er der også i spinninglokalet hos Fitness.dk påØsterbro, hvor cyklerne står tæt og mange i det specialindrettede lokale. Ti minutter inden morgenens anden spinningtime er der ikke mange ledige cykler tilbage. Sådan er det hver dag hos landets fitnesscentre.

Spinning er blevet noget, danskerne ligefrem er villige til at stå på venteliste for. Og årsagen til successen er ikke svær at fåøje på: Som den første hold-træningsform appellerer den meget bredt, til kvinder, mænd, gamle og unge, de toptrænede og de rigtig tunge. Og de kan oven i købet være på samme hold og få lige meget ud af det.

Allan Mynster, Fris fitness-testperson, træder ind i lokalet iført sine spinningsko og med en flaske vand under armen. Det er flere år siden, han sidst har cyklet om kap med sin egen puls, men i den højere sags tjeneste at tabe sig og få en bedre kondition er der ingen vej udenom.

Det 115 kilo mandfolk sætter sig op på cyklen og klikker skoene fast. Siden han startede på fitnesstræningen har han tabt 3,5 kilo, og spinningen skal speede yderligere op for et vægttab, der samlet set gerne skulle runde de ti kilo.

Cyklen ser klejn ud, da Allan prøvende træder i pedalerne. Motivationen og iveren efter at træne fejler ingenting, men 50 minutter og et inferno af hurtige techno-beats senere må han sande, at det i stedet er ham, der er den lille.

På overkogte spaghetti-ben vakler han ud af lokalet. Farven i hovedet signalerer: Fuldt stop. Det samme gør det hvæssende åndedræt, hvis ellers han kunne sige noget. Under hver cykel ligger en mindre sø af sved, som det synlige bevis for, at ingen har kørt på frihjul - mindst af alle Allan, der trods akut luftmangel udstråler en: »Jeg skal vise dem« attitude efter endt træning.

Spinning er en af de mest effektive træningsformer, og dermed hurtigste måder at komme i form på, hvis man vel at mærke kører de anviste intervaller, med den rette belastning og overholder den tid, som instruktøren udstikker. Det kræver vilje og selvjustits, for der er kun dig selv til at skrue på belastningsknappen og trampe i pedalerne.

»Spinning er en kanon god måde at træne på, men jeg må dog indrømme, at jeg synes spinning er lidt kedeligt, når man bare sidder der med høj rabaldermusik i øret og ikke bevæger sig ud af stedet. Der er lidt for lidt leg og konkurrence i det. Men omvendt må jeg erkende, at det virkelig er godt rent konditionsmæssigt. Jeg kan mærke mine hænder ryster, mine ben er tunge, sveden driver af én. Det er en helt anden måde at mærke sin krop på,« siger Allan Mynster, da han har fået vejret igen.

Den hårde spinningtræning, karakteriseret ved tilsyrede lår, brændende lunger og en galopperende puls, har også sat nogle andre tanker i gang hos Fris testperson, nemlig omkring kosten og de store anstrengelser, det kræver, at komme af med de overflødige kilo igen.

For er det overhovedet værd at fylde sig med tomme kalorier, når det er så besværligt at forbrænde dem igen? Allan Mynster svarer selv på spørgsmålet:

»Trætheden og den efterfølgende gode samvittighed efter en times spinning får virkelig en til at tænke over, hvad man spiser. Jeg har ikke lyst til at ødelægge min krop med dårlig mad, når jeg møjsommeligt slider for at bygge den op igen. Det er ligesom, hvis man har en Ferrari, så fylder man heller ikke blyfri 92 oktan i tanken, vel? Jeg har derfor også besluttet, at jeg en gang om ugen må skeje lidt ud med nogle af de søde sager, jeg er afhængig af. De resterende dage skal det være slut med alle de søde mellemmåltider.«

Jacob Søndergaard, Allans personlige træner, har imidlertid gjort det helt klart for Allan, at den ugentlige »synde-dag« gør, at de gram, han taber sig i løbet af ugen, fluks ryger på, når han selv ryger i. Derfor har spinningtimen endnu en gang været en påmindelse om, at motion er godt, men at kosten skal med, hvis han for alvor skal rykke sig og tabe de ti kilo, der er hovedmålet i det tre måneders intensive fitnessforløb.