Aha-oplevelser mod stress

Tag ansvaret for dit eget liv og befri dig for stress. Sådan lyder et af budskaberne fra Mike George i bogen »7 AHA-oplevelser, som befrier dig for stress.«

»Du er allerede fuldkommen, du har allerede alt, hvad du nogen sinde får brug for, og du er allerede helt fri, du ved det bare ikke.« Sådan lyder et af budskaberne i bogen. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Der findes ikke ét kursus, ét seminar, én guru eller for den sags skyld én bog, der reelt kan ændre eller forvandle dit liv.

Sådan lyder det i bogen »7 AHA-oplevelser, som befrier dig for stress,« der hævder at være en anden slags bog end alle de andre selvhjælpsbøger. Formålet med bogen om de 7 aha-oplevelser er nemlig at få os til at identificere de handlingsmønstre, som fastholder os i dårlige vaner og derefter at give de aha-oplevelser, som kan være med til at ændre de dårlige vaner.

»I aha-oplevelsen bliver du pludselig velsignet uden åbenbar grund med en forståelse af, hvad der præcis er det rigtige at gøre eller sige,« skriver bogens forfatter, Mike George, der er managementrådgiver, coach og åndelig lærer. Gennem bogen bygger han op til de syv oplevelser, der skal hjælpe folk med at leve et stressfrit liv.

Den grundlæggende holdning er, at man ligger, som man har redt, og jo mere negative ens tanker er, jo mere ødelæggende er det:

»Én grund til, at den industrialiserede verdens sundhedssystem har det så svært, er, at flere og flere af os tager mindre og mindre ansvar for vores eget mentale og følelsesmæssige velvære. Ingen har fortalt os, at en enkelt negativ tanke kan have en ødelæggende virkning på vores immunforsvar,« skriver Mike George: »At sige, at stress er normalt, at en smule stress er godt, er en behændig måde at undgå det indre arbejde med selvansvarlighed og et tegn på doven tænkning.«

Derfor skal man ifølge Mike George selv tage hånd om sin stress, i første omgang ved at erkende, at stressen begynder med ens egne tanker og følelser.

»Sand stressforvaltning eller selvforvaltning bygger på princippet om at tage det fulde ansvar for alle former for følelsesmæssigt, mentalt eller åndeligt ubehag. Sand stressforvaltning eller selvforvaltning består i at vælge at reagere proaktivt på alt, hvad der sker udenfor os selv. Det er ikke det forsinkede tog, eller den ridsede bil, der bringer dig ud af ligevægt, det er, hvordan du vælger at reagere på de begivenheder,« skriver han.

Og hvordan reagerer man så på en ordentlig måde? »Vær mere opmærksom på dine tanker og følelser, lær at styre dem, lær at fylde dem med fred og ro og se så din personlighed ændre sig til det bedre, efterhånden som du gevinder dit mentale og fysiske velvære,« skriver George i første del af bogen, hvor han gør op med det, han kalder syv myter om stress, blandt andet: »stress er nødvendig for at yde toppræstationer« og: »din stress skyldes andre mennesker, situationer og begivenheder«.

I bogens anden del går Mike George over til syv indsigter, som skal bringe læseren videre til de syv aha-oplevelser, der lyder således: »Vær stille«, »giv slip«, »lad være«, »lyt indad«, »accepter alt«, »kend selvet« og endelig: »giv videre«.

Skulle du efter den omgang alligevel ikke have ændret dig eller været i stand til at føre dine aha-oplevelser ud i livet, har Mike George en forklaring på det: Afløbskanalerne er stadig åbne. Afløbskanalerne er ifølge Mike George der, hvor vi hyppigst mister herredømmet over bevidsthedens energi: frygt, vrede og nedtrykthed. Medmindre vi forstår og befrier os selv for frygt, vrede og nedtrykthed, vil ingen seriøs, indre personlig forvandling finde sted, skriver han. »Hvis du virkelig tager det alvorligt med din egen forvandling, hvis du er oprigtigt interesseret i at »vågne op«, hvis du kan beslutte nu, at du vil have en kærlighedsaffære med sandheden, så finder du ud af det,« skriver Mike George.