Adeles vægttab vækker både henrykkelse og skuffelse: »Hun har nærmest skiftet brand«

Sangerindens nye look sætter igen gang i diskussionen om kvinders kropsidealer. Der er dem, der hylder hende, og så er der dem, der savner »den gamle Adele«.

Adele på sin 32-årsfødselsdag forleden. Fold sammen
Læs mere
Foto: PLANET PHOTOS

Adele har tabt sig. Er det en nyhed? Bare læs kommentarfeltet til det billede, den engelske verdensstjerne for nyligt lagde op på Instagram.

Det hele startede meget uskyldigt. Adele, der blandt andet står bag gigahittet »Hello« og de tre meget hyldede album »19«, »21« og »25«, ville gerne sige tak for lykønskningerne på hendes fødselsdag på Instagram. Men hverken hendes tak til NHS (sundhedssystemet i UK) eller hendes tak til følgerne løb med opmærksomheden. Det gjorde derimod den slankere version af Adele, der tonede frem på fotoet.

I skrivende stund har billedet fået omkring 11 millioner likes og næsten 230 tusind kommentarer.

»Jeg beundrer sådanne personer,« skriver brugeren Nikita Fenty på Twitter. Og hun er langt fra den eneste, der har valgt at kommentere sangerindens vægttab.

Mange af kommentarerne kommer fra kvinder, der føler sig stødt af, at Adeles vægttab bliver mødt af lovprisning, fordi vægttabet, som de ser det, er med til at definere, hvad der er smukt:

»Folk siger, hvor smuk hun er blevet, fordi hun har tabt sig… men din vægt afgør ikke din skønhed,« skriver forfatteren Melissa Blake på Twitter.

Kropsaktivisten Lottie L’amour skriver:

»Til jer, der er tykke som mig, og som ser, hvordan alle nu kalder Adele smuk, nu, da hun er tynd: I er noget værd, I er smukke og I er værd at hylde med den vægt, I har NU.«

Flere brugere på Twitter stiller spørgsmålstegn ved, om Adele stadig vil kunne synge, som hun kunne før vægttabet. Andre skriver, at det er antifeministisk, at hun har tabt sig.

En som os

Det kommer ikke bag på Chris Pedersen, der er modeekspert og kulturredaktør på Radio Loud, at Adeles vægttab har medført negativ opmærksomhed. Han siger, at »kvindens krop er en kampplads«, og at vi kommenterer kvindekroppe, som var de offentlig ejendom, og at det særligt er kvinder, der gør det.

»I kritikken af kvindekroppen er kvinde kvinde værst. Det gælder også i tilfældet Adele. Det handler om kvindernes egne usikkerheder,« siger Chris Pedersen.

Ifølge ham kommer de mange negative reaktioner på Adeles vægttab på grund af skuffelse. Med vægttabet er Adele ikke længere symbolet på den almindelige, lidt buttede pige fra Tottenham, der slog benene væk under alle.

Nu ligner hun i stedet alle de andre verdensstjerner,« siger Chris Pedersen.

Han siger, at fankulturen netop handler om, at man sætter kendisser i en kasse. Når de bryder med kasserne, bliver man skuffet, for med det forsvinder identifikationen.

»Hvis man har været en af dem, der har haft brug for, at en buttet kvinde er brudt igennem på et tidspunkt hvor der ikke rigtig findes andre i populærkulturen, så er det hende, der pludselig bliver ikonet på dét.«

Og så er det, at man bliver skuffet, når Adele pludselig skifter image og brand.

»Fansene føler sig svigtet, fordi hun ændrer sig. Hun endte med – ligesom alle andre kvinder – at blive undertrykt af det patriarkalske skønhedssystem. Nu er Adele bare ligesom alle andre popstjerner. Hun gav op,« supplerer Chris Pedersen.

Kønsforsker på RUC Lene Bull Christiansen er enig i, at den stærke identifikation spiller en afgørende rolle i de stærke reaktioner mod Adele, der længe har været symbolet på, at man godt kunne gå imod normerne og være en anden type popstjerne.

»Når Adele lægger det billede op, bliver det til en mediebegivenhed, da man før i tiden i højere grad forbandt hende med det at være en lille smule tyk. Hun har nærmest skiftet brand,« siger Lene Bull Christiansen.

Kendismøllen

»For mig handler det ikke så meget om Adele, som det handler om at vende blikket indad og se, hvad det er for et ejerskab, vi tror vi har over andre mennesker. Vi har ikke ret til at læse noget ind i det. Hun har ikke sagt noget. Hun lever bare sit liv,« siger Chris Pedersen

Lene Bull Christiansen er enig i den vurdering:

»Hun er en kendis, der i højere grad har værnet om sin person og privatliv. Hun har aldrig nogensinde været aktivistisk. Hun har ikke spillet med på popstjerne-gamet.«

LÆS MERE