5 stjerner til katastrofer, mennesketomme byer og krig. Til elendigheden, som grafikeren Palle Nielsen så den

Museet Fuglsang på Falster viser i 100-året for grafikeren Palle Nielsen en særudstilling med hans kunst. Den er chokerende aktuel. Palle Nielsen skildrede bedre end nogen anden den elendighed, som vi står midt i nu.

Palle Nielsen foretrukne medie var det sort-hvide grafiske tryk, hvis muligheder han mesterligt udnyttede. Han brugte dog også andre teknikker som i denne tusch og akvarel fra serien »Den fortryllede by«, 1977. Fold sammen
Læs mere
Foto: unknown

Verden synes at være vredet af led. En smittekilde har i flere måneder lagt gader øde, og frygten for at blive ramt af sygdom har givet mennesker et skær af frygt i øjnene. En identitets- og krænkelsessyge har bredt sig og sendt rystelser gennem vore samfund. Monumenter bestormes, mennesker vurderes pludselig på hudfarve, og de vestlige samfund synes at ryste i deres grundvold.

Det er sket før i menneskehedens historie, at epidemier og katastrofer rykkede mennesker helt ud til randen af afgrunden, og mange mistede troen på medmennesker, sig selv og fremtiden. Der var en dansk kunstner, der efter Anden Verdenskrig og under Den Kolde Krig fangede fornemmelse af kaos, ensomhed og katastrofer. Hans navn var Palle Nielsen (1920-2000), og hans grafik er i dag den kunst, der måske bedre end noget andet rammer vor nuværende tilstand.

Fulgsang Kunstmuseum på Lolland-Falster har en forrygende samling af ikke mindst dansk modernisme, men det har også særudstillinger, og i juni åbnede museet for en særdeles aktuel udstilling med Palle Nielsens grafiske arbejder. Da udstillingen blev planlagt, vidste ingen, at denne forfærdende situation skulle ramme os, men Palle Nielsens kunst skildrer civilisationers sammenbrud på tværs af tid, og hans kunst føles tidløs og aktuel. Udstillingen er tillige en markering af 100-året for Palle Nielsens fødsel.

Serie uden navn. 1986. Fold sammen
Læs mere
Foto: palle.

I 1950 rejste den unge Palle Nielsen til Tyskland for at se Europa efter den ødelæggende verdenskrig. Da han kom hjem fra det krigshærgede kontinent, satte indtrykkene sig afgørende spor i hans kunst.

Efter uddannelse på Kunstakademiet blev han og Svend Wiig Hansen hovedmændende bag en renæssance for den grafiske kunst op gennem 1950erne. Palle Nielsen tog grundlæggende temaer om menneskelige udfordringer op, men gav dem historisk perspektiv ved at iklæde dem religiøse og mytiske klæder. Han gav sine værker titler fra Biblen og græsk mytologi, og de handlede om mennesket i civilisationer i opløsning. Ensomhed, angst, kaos og sammenbrud er gennemgående temaer, men der er også enkelte lysglimt og håb om redning.

Palle Nielsen blev glødende pacifist og politisk interesseret, men syntes ikke, som så mange andre, at ende med radikale holdninger. Udstillingen giver eksempler på hans politiske kunst affødt af Sovjetunionens invasion i Ungarn i 1956 og Danmarks tilslutning til Maastricht-traktaten i 1993. Men politisk inspireret kunst var absolut undtagelsen, for han ønskede, at hans kunst skulle opfattes tidløs og generel. Han sagde selv, at han ikke havde noget politisk budskab, men at han ville aflægge rapport om, hvad han så. I rapporteringen er indlagt gåder, myter og fortællinger, der gør dem til mysterier.

»Ind i krigens verden«. Fra serien »Orfeus og Eurydike«, 1958. Fold sammen
Læs mere

Palle Nielsens styrke var ikke kun de tidløse temaer, men også en uovertruffen teknisk kunnen og digterisk fantasi, som Fuglsang Kunstmuseum viser en lang række eksempler på. Han blev kendt for en række grafiske serier som »Den fortryllede By« (1953) og »Orfeus og Eurydike« (1955-59) . Der er tale om serier, der egentlig ikke har en gennemgående fortælling, men hvor de enkelte grafiske værker let kan tolkes sammen, hvis man lader fantasien spille med.

I en tidlig grafisk fortælling, »Soldaten og Barnet« fra 1954, følger han en soldat, der efter krigen slår følge med et lille barn. De vandrer gennem en trøstesløs by befolket med almindelige mennesker og besættelsestropper. Serien var en pacifistisk fortælling, men samtidig er det en skildring af menneskeligt ansvar, idet soldaten synes at tage sig af barnet.

»Orfeus og Eurydike« har som tema den klassiske græske fortælling om Orfeus, der stiger ned til dødsverdenen for at hjembringe sin kæreste, Eurydike, der er død af et slangebid. Det mislykkes, da Orfeus vender sig mod hende og derved mister hende for altid. I Palle Nielsens udgave dør Eurydike ikke til sidst, men tages til fange af underverdenens politi. Palle Nielsens fortolkning handler om »et oprør mod det uafvendelige, en umoden benægtelse af døden som en realitet, der i dette tilfælde betød tabet af kærligheden,« som han selv har formuleret det.

»Udstillingen med Palle Nielsen rammer lige ind i vor øjeblikkelige situation.«


Et karakteristisk tema for Palle Nielsen er kolossale bygninger, der er en blanding af Babelstårnet og Østre Gasværk. De ligner umenneskelige kolosser bygget af overjordiske væsener. De står som monumenter, men splintres og eksploderer. Neden for disse magtsymboler går små, ensomme mennesker, der understreger misforholdet mellem magt og menneske, men måske er bygningernes eksplosion udtryk for håb.

Palle Nielsens grafiske kunst har været en inspiration for danske tegneseriekunstnere, og udstillingen, som er tematisk, viser en række eksempler på han kraftfulde udtryksform, som er at genfinde i moderne tegneserier. Selv var han inspireret af den belgiske grafiker Frans Masereel (1886-1972), hvis udtryksfulde bybilleder har meget til fælles med Palle Nielsens.

Udstillingen med Palle Nielsen rammer lige ind i vor øjeblikkelige situation og giver den dybde og perspektiv. Og hvis du tager til Lolland-Falster, så giv også museets dejlige samling af dansk kunst en chance.