46 nuværende og tidligere ansatte på Ekstra Bladet i brev til ledelsen: »Især kvindelige løstansatte og praktikanter er udsatte«

46 kvinder anklager Ekstra Bladet for dybt sexistisk kultur. Alle kvinderne har arbejdet på Ekstra Bladet inden for de seneste ti år.

Brevet indeholder beskrivelser af krænkende adfærd på avisen og tilbageviser også chefredaktør Poul Madsens udtalelser om, at der kun har været to sexismesager på hans bord de seneste år. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Efter at tre kvinder tidligere mandag har fortalt fagbladet Journalisten, at der er et problem med sexisme på Ekstra Bladet, har 46 nuværende og tidligere ansatte på formiddagsavisen nu sendt et brev til ledelsen.

Det skriver Journalisten.

Den ene kvinde havde oplevet uønskede befamlinger, mens en anden fortalte om en »ekstremt seksualiseret kultur«, og den tredje blev omtalt som »hende med de flotte bryster«, mens hun var praktikant på avisen.

Ekstra Bladet er dermed den seneste medieorganisation, der er blevet ramt af anklager om sexisme.

Blandt andet har ti tidligere praktikanter på DR sendt et brev til HR-afdelingen, hvori de beskriver sexistiske hændelser. Herunder har fem af dem oplevet krænkende adfærd fra den samme mediechef. I Berlingske har syv nuværende og tidligere TV 2-ansatte fortalt om en sexistisk kultur, der ifølge dem også findes på TV 2.

De tre kvinder på Ekstra Bladet får nu opbakning fra en række af deres kolleger. I et brev til Ekstra Bladets ledelse skriver 46 nuværende og tidligere medarbejdere på Ekstra Bladet, at de alle i større eller mindre grad har oplevet den sexistiske kultur på mediet. Alle underskriverne har ifølge Journalisten arbejdet på Ekstra Bladet inden for de seneste ti år. Og 15 af dem står frem med navn.

I brevet står der blandt andet:

»Dette brev er en besked til jer, ledelsen, om at få gjort op med den mandsdominerede, patriarkalske og sexistiske kultur, hvor især kvindelige løstansatte og praktikanter er udsatte.«

Brevet indeholder beskrivelser af krænkende adfærd på avisen, og det tilbageviser også chefredaktør Poul Madsens udtalelser om, at der kun har været to sexismesager på hans bord de seneste år.

Ifølge afsenderne af brevet har flere af dem nemlig forsøgt at gå til ledelsen med lignende oplevelser, men uden held.

Læs hele historien på journalisten.dk.