Vestas giver intet for kærestebreve

Vestas skyder med skarpt mod konkurrent, og kalder deres rammeaftaler for kærstebreve.

Vestas' offentliggjorte ordreindgang på offshoremarkedet har ligget stille siden december. Imens har konkurrenterne offentliggjort såvel ordrer som rammeaftaler.

Vestas udtaler sig af princip ikke om konkurrenterne, men offshore-direktør Anders Søe-Jensen har en klar holdning til rammeaftaler.

- Hos Vestas er der én ting, der tæller: Det er en ordre, der er underskrevet, og hvor udbetalingen er modtaget. Resten, det er kærestebreve. Det har alle mulige forskellige navne, letter of intention, memorandum of understanding eller rammeaftaler. For mig er kærestebreve uinteressante - ægteskaber, der er indgået, er det eneste, som tæller for mig, siger Anders Søe-Jensen til RB-Børsen.

Den største konkurrent på offshore, Siemens, har i foråret offentliggjort en rammeaftale på 1800 MW med det danske energiselskab Dong, og den tyske vindmølleproducent betragtes af iagtagere som den aktuelle markedsleder blandt andet på grund af dens stabile 3,6 MW offshoremølle.

Onsdag fik tyske Repower så en 150 MW stor ordre fra svenske Vattenfall, som ellers tidligere har bestilt Vestas-møller. Ordren fik Repowers administrerende direktør til over for RB-Børsen at melde ud, at man ville være nummer to på offshore efter Siemens, som han så som en klar nummer et. Den slet skjulte krigserklæring gider Vestas dog ikke forholde sig til.

- Jeg kommenterer ikke på andres udmeldinger, for så kunne jeg ikke bestille andet. Det er ganske simpelt: Vestas er den største, og alle vil slå os af pinden. Hvis vi skulle gå rundt og kommentere på alle, der vil slå os af pinden, så kunne vi ikke bruge tid på andet, siger Anders Søe-Jensen og pointerer, at han mener generelt og ikke nødvendigvis på offshore.

Han vil til gengæld gerne fortælle om, hvad han ser som drivende på markedet i dag. Og det er i princippet det samme som i enhver køb- og salgssituation, konstaterer han.

- Dem, der bliver valgt i markedet i dag, det er dem, der leverer den bedste ydelse for kunden. Dem, der leverer den bedste business case. Hvad kunderne så afgør det på, det skal jeg ikke kunne svare på. Men i bund og grund handler det om den, man kan få den bedste forretning med. Det er, om det er offshore, onshore eller en brugt bil, man køber. Det er det samme. Der er ingen forskel på det, siger Anders Søe-Jensen.

Vestas har tidligere haft gear-problemer på en offshore-mølle, der måtte trækkes tilbage. Det spørger kunderne stadig til.

- Selvfølgelig. Det er da også noget, vi selv oplyser om. Det er vi da nødt til, siger Anders Søe-Jensen og forklarer, hvordan Vestas afhjælper den bekymring:

- Det er et spørgsmål om at tage dem ind og vise vores testfaciliteter. De laboratorier og test centre, vi har, den R