Utilfredsstillende indtjening i DFDS Seaways

DFDS tjener fortsat ikke nok penge på passageraktiviteterne i forretningsområdet DFDS Seaways. Det slår administrerende direktør Niels Smedegaard fast i forbindelse med en række ledelsesændringer i DFDS.

Ændringerne betyder blandt andet et farvel til direktøren for DFDS Seaways, Søren Jespersen.

- Indjeningen er stadigvæk ikke tilfredsstillende i Seaways. Vi skal nå videre. Vi havde nogle ambitioner ved begyndelsen af 2007, og vi er kommet et stykke i den rigtige retning, men vi er ikke nået, hvor vi gerne vil være, siger Niels Smedegaard til RB-Børsen. Han afviser, at de dårlige resultater er grunden til, at Søren Jespersen stopper efter fire år i rederiet.

- Det her er ene og alene en logisk konsekvens af vores nye struktur. Vi får en bedre balance ledelsesmæssigt mellem de forretningsområder, vi har. Det her har ikke noget med resultater at gøre. Det er udelukkende en udløber af vores nye strategiplan, siger Niels Smedegaard.

- Hvis du sætter dig i hans sko. Han har været en ud af en tre-mands direktion, og han kom til Seaways, da de to forretningsområder var næsten lige store. Men da fragtaktiviteterne er vokset så eksplosivt, så giver det en anden balance i ledelsen. Derfor vil han prøve noget nyt, og han har også aftjent sin værnepligt her, mener Niels Smedegaard.

I september offentliggjorde DFDS strategiplanen "Grow og Go", hvor DFDS satser på at vokse sig dobbelt så stor over de kommende fem år. Størstedelen af indtjeningen i DFDS kommer i dag fra fragtakvititerne i DFDS Tor Line, der klart har overhalet DFDS Seaways i størrelse.

- Vi tilpasser vores ledelsesstruktur til den nye strategiplan, som vi offentliggjorde i september. De seneste år er fragtområdet vokset betydeligt, så nu laver vi en tilpasning, så vi får en bedre balance og struktur i ledelsesgruppen. Det er en logisk tilpasning og konsekvens af vores strategi. Den nye struktur reflekterer den måde vores forretning ser ud på i dag, påpeger Niels Smedegaard, der indtil videre selv sætter sig i spidsen for DFDS Seaways.

- Nu sætter vi en søgeproces igang, og vi kigger på interne og eksterne kandidater. Vi skal have en til at drive det her område fremover, slår Niels Smedegaard fast. DFDS har ellers i år søsat en række initiativer, der skal vende udviklingen i Seaways, og de første positive effekter har vist sigt. Passagerdelen udgør lidt under 25 pct. af den samlede omsætning i DFDS.

- Vi har en omsætningsvækst og en lille stigning i passagerantallet, så vi er selvfølgelig glade for, at vi har fået vendt den trend. Men nu skal vi have det til at slå igennem på bundlinien, og der er fortsat mange ting, der gør, at vi ikke hopper op og ned af glæde, konstaterer Niels Smedegaard.

Koncernledelsen i DFDS består fra den 1. januar således af Niels Smedegaard som topchef med midlertidigt ansvar for Seaways, Christian Merrild med ansvar for finanserne, Henrik Holck med ansvar for Human Ressources, Peder Gellert Pedersen som ansvarlig for Ro-Ro og Terminals og Ole Sehested som ansvarlig for Container og Trailer.

RB-Børsen