Ugens aktie: Global opvarmning kan ramme Chr. Hansen

Køer anses nu som farlige for miljøet – vil det ramme forbruget af mælk og oksekød? Virksomheden Chr. Hansens høje vækst kan blive torpederet af klimaindsats, men ingredienser til vegetabilske råvarer kan være løsningen

Chr. Hansen er verdens største producent af bakterier, kulturer og enzymer til mejerprodukter, og andre fødevarer.De fleste bakterier fremstilles på selskabets fabrik i Avedøre. Når bakterierne er fremstillet, bliver de pakket og opbevaret i fryselagre ved -55 grader. Asger Ladefoged

Frygten for menneskeskabt global opvarmning på grund af udledning af drivhusgasser er tidens store hypotese. Det vil helt sikkert ændre forbrugernes adfærd: Ud med mælkeprodukter og kød, da det anses for at indebære en miljø- og klimabelastning.

Dermed står virksomheden Chr. Hansen over for en hård udfordring som verdens førende leverandør af ingredienser til mejerier, ligesom man har produkter til at forbedre kødproduktionen. Men det åbner også nye muligheder, og der tilbydes allerede hjælp til at fremstille alternative oste baseret på vegetabilske råvarer.

Selvforståelsen hos Chr. Hansen kan blive rystet, idet man har profileret sig med velfungerende, bæredygtige produkter, der har positiv indvirkning på menneskets krop. Problemet kommer fra den afgørende råvare, mælk. De godmodige køer betragtes nu som en trussel mod menneskehedens overlevelse.

Status er i topklasse

Selskabet står isoleret set så stærkt som nogensinde, og salget vokser med otte-ti pct. årligt. Linjen er salg af mere af det samme med løbende forbedringer og tilføjelse af nye former for smag eller konsistens, og det giver høj indtjening.

Overskudsgraden er på over 30 pct. i mejerisegmentet. Surmælksprodukter er den store succes med ost i et mere roligt forløb. Det mindste segment er naturlige farvestoffer til føde- og drikkevarer, hvor overskudgraden ligger markant lavere med 12 pct. Høj og ensartet kvalitet er afgørende for kunderne, så deres produktion kan fungere perfekt, og prisen på ingredienserne er sekundær.

Produktudvikling fungerer som den afgørende langsigtede konkurrenceparameter. Udgiften svarer til syv pct. af omsætningen. Det foregår både ved egne initiativer og ved løsning af specifikke opgaver for kunder, som en slags »aftersales«-service.

Man har nemlig langvarige relationer til de store kunder, og udviklingen inden for fødevarer består i en konsolidering i stadig større koncerner. Egentlige mejerier er dog fortsat et erhverv med national/delstat struktur.

Topprodukter med branding har særlig betydning, og hertil kommer, at der med mellemrum dukker helt nye varetyper op. Her taler man om optræk til en bølge af nyheder inden for fermenterede drikkevarer. Det kan blive spændende.

Chr. Hansens produktion er samlet på få store anlæg. Der er god økonomi i stordrift, og kvaliteten kan overvåges. Ledelsens styring og kontrol er dermed sikret. Det kræver transport, men hvis bare kvaliteten fastholdes er det uden betydning.

Et nyt stort anlæg er taget i brug her hjemme, men der vil fortsat blive investeret i stort omfang som opfølgning på denne kapacitetsudvidelse. Til gengæld er et sale-lease back af Chr. Hansen-hovedkvarteret i Hørsholm planlagt.

Geografisk viser EMEA-landene – Europa, Mellemøsten og Afrika – det ønskede væksttempo, men med en række afvigelser, der heldigvis jævner sig ud.

USA har et besværligt marked i disse år, men det udgør en del af kernen og har stor vægt. Latinamerika viser derimod høj vækst og har relativ stor vægt.

De store muligheder ligger i Asien/Stillehavet med store befolkningstal, stigende købekraft og voksende salg af madvarer i supermarkeder. Chr. Hansen står stærkt med sine tilbud om høj fødevaresikkerhed og modificerede egenskaber af mejeriprodukter.

Hertil kommer to offensive satsninger baseret på den førende stilling inden for mikrobielle kulturer. Igennem mange år har man udvidet virkefeltet fra almindelig anvendelse i fødevarer til målrettet udnyttelse af udvalgte kulturers positive egenskaber.

Probiotika kræver dog dokumentation for den positive virkning. Man har også udviklet produkter til brug i foder.

Den anden offensiv er etableringen af et samarbejde om biobaserede løsninger til agrokemi med den amerikanske FMC-koncern, der er kendt fra købet af Cheminova.

Bæredygtighed eller nye problemer

Udgangspositionen er stærkt og rummer et stort potentiale angående menneskets tarmflora. Ledelsen vil dog kun optræde som ejer og fabrikant af gavnlige produkter. Profilen er også god mht. bæredygtighed, men Sorteper er tæt på, nemlig i produktkædens forud værende led med mælkeproduktion.

Spørgsmålet er at vurdere påvirkningen af forbrugernes indkøb. Vil der opstå en afsporing i efterspørgslen på mælkeprodukter? Indsatsen i udviklingsarbejdet skal hurtigt drejes over mod vegetabilske produkter.

Chr. Hansen-aktien er særdeles højt vurderet på børsen. P/E ligger på 45 – altså betaler man 45 års forventet overskud for selskabet.

Det forekommer at være en yderst optimistisk vurdering, som overhovedet ikke tager hensyn til muligheden for en forandring af efterspørgslen. Det kan udvikle sig til disruption.