Ugens aktie: Chr. Hansen på toppen står over for nye udfordringer

Væksten i ingredienskoncernen Chr. Hansen er taget af, og miljøprotester mod mælkeprodukter udgør en reel ny trussel. Til gengæld kan koncernens styrke inden for tarmflora blive et trumfkort.

Mejerigiganten Arla kommer onsdag den 22. februar med årsregnskab for 2016. Arla mælkeprodukter , her mælk i glas med mælkebobler. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017) Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Høje aktiekurser indebærer en downside risk, og dette fænomen ramte Chr. Hansen hårdt ved fremlæggelsen af årsregnskabet. Aktien droppede 14 pct. før et rebound. Selskabet tilhører gruppen af danske »aktiedarlings«, som kendetegnes af stærke positioner i nichemarkeder. Lignende selskaber på denne liste omfatter Ambu, Coloplast, Novozymes og Össur samt høreapparatselskaberne GN Store Nord og Demant. Medicinalfirmaer som Novo Nordisk, Lundbeck og ALK har også denne karakter, men her er der begrænset tid med patentbeskyttelse, før generisk konkurrence kan stoppe festen. I praksis lykkes det dog ofte at fastholde en suveræn stilling for gode medicinprodukter.

Chr. Hansen er markedsledende inden for ingredienser til fødevarer, primært mejeriprodukter. Høj og ensartet kvalitet er trumfkortet, og de små mængder kan fremstilles på få anlæg. Man har behov for produktsikkerhed i top og ikke for lave lønninger. De naturlige farvestoffer forædles der, hvor råvarerne findes.

Konkurrenceevnen bygger på produktudvikling. Ligheden med Novozymes er stor, da begge selskaber beskæftiger sig med enzymer og biologiske løsninger til brug i fødevareproduktion. Deres udgangspunkter har været vidt forskellige, men de udvikler sig nærmere mod hinanden. Det tredje store selskab med danske rødder er Danisco, som er blevet en del af DowDuPont.

Fremgang og nye udfordringer

Omsætningen voksede i det forgangne regnskabsår organisk med syv pct., og guidance for det nye år lyder på fire til otte pct. Det langsigtede vækstmål ligger dog fortsat oppe på otte til ti pct. Chr. Hansen opnår år for år fremgang i salget til mejerier, der skifter over til selskabets velfungerende kulturer og enzymer. Samtidig lanceres der nye produkter med fokus på forbrugernes ønske om sunde, velsmagende og kalorielette fødevarer. Surmælksprodukter er fortsat et trumfkort.

CO2-miljøbølgen kan dog udvikle sig til en alvorlig udfordring, da køer nu betragtes som menneskehedens fjende af miljøforkæmperne. Påstået viden om menneskeskabt global opvarmning er svær at hamle op med. Chr. Hansen er ved at tage fat, idet man kan tilbyde plantebaserede alternativer til mejeriprodukter. Der satses også på nye, gærede drikkevarer som te og juice.

Mælkeboykot er en reel trussel. Det kan spolere værdien af den flotte nominering i bæredygtighed, som Chr. Hansen ellers har opnået. Verden er omskiftelig i den moderne forbrugerkultur, hvor storme blæses op i de sociale medier. Mottoet »Nature’s no. 1 Sustainably« hjælper ikke meget, når populistisk frygt fordriver fornuften.

Det ligner et nyt ungdomsoprør i lighed med 1960erne. Chr. Hansen må derfor imødese et skift i efterspørgslen fra animalske til vegetabilske fødevarer, og opgaven består i at udvikle nye relevante produktløsninger. Heldigvis står man med stor viden, og selve idékonceptet passer angående brug af naturlige, biobaserede metoder. Kunsten bliver at klare et afbræk i mejerikerneforretningen.

Fokus på mave-tarm-systemet er den store chance

Hovedområdet med fødevarer kan stå over for et brydningspunkt, og en ny plan for fremtiden skal udarbejdes. Heldigvis er indtjeningen i top, så man har mulighed for at klare opgaven.

I det tilgrænsende segment Health & Nutrition benytter man målrettet mikrokulturer mv. til at forbedre fordøjelsen hos mennesker. Der sælges også produkter, der fremmer husdyrs udnyttelse af foder. Et nyere felt er biologisk plantebeskyttelse. Her samarbejder man med FMC-koncernen, som står stærkt inden for agrokemi.

Størst potentiale findes i probiotika, der forbedrer fordøjelsen. Selskabet har et fantastisk udgangspunkt for at være med i kortlægningen af funktionerne i mave-tarm-systemet. Det kan få vidtrækkende betydning i forebyggelse og behandling af en række sygdomme såvel som fedme. Et nært samarbejde med Novo Nordisk er en oplagt mulighed for at få skub i en sådan udvikling. Diabetes, fordøjelse og fedme er jo selskabets virkefelt. Fokuseringen på type 2-diabetes øger denne relevans. Det overliggende selskab Novo Holding er samtidig den største aktionær i Chr. Hansen og repræsenteret i bestyrelsen, men selskaberne samarbejder ikke. Perspektivet er dog stort, hvis de to selskabers ledelse vil opgive deres snæversyn.

Aktien

Beklageligvis er Chr. Hansen en særdeles højt vurderet aktie. P/E ligger på 38, og med udsigt til seks pct. vækst og uændret overskudsgrad bliver tallet for det nye regnskabsår tilsvarende lavere, altså 35. Aktien tiltrækker sig da heller ikke private investorer. Deres andel udgør kun fire pct. mod normalt mindst otte til ti pct. Aktien er »institutionelt« domineret, og en sådan flok kan pludselig skifte mening på samme tid. De optræder som konsensussøgende flokdyr. Hvis det indtræffer, vil aktien skifte niveau nedad en gang til.

Den nye topchef er på vej med en opdateret strategiplan, og den høje aktieværdi stiller krav om udvidelse af virkefeltet. Lancering af et tæt samarbejde med Novo Nordisk kunne være løsningen. Her vil Chr. Hansen få relativ størst gevinstmulighed. Men tør ledelsen? Indtil der åbnes op for nye store perspektiver, må aktien anses for at være alt for højt prissat. Et samarbejde vil cementere Novo Holdings ejerskab, mens et frasalg kan punktere børskursen og sende firmaet ud i åbent landskab.