Uber kører mod aktie-strømmen i Kina

Det kinesiske aktiemarked er præget af meget store udsving. Også når det gælder amerikanske teknologi-aktier.

Foto: SHANNON STAPLETON

Men modsat flere af de amerikanske gigant-teknologiselskaber, så klarer taxa-tjenesten Uber sig strygende.

Det skriver Bhaskar Chakravort, rektor ved International Business & Finance at Tufts University's the Fletcher School, i en kommentar i Washington Post.

Andre teknologi-giganter som Facebook, Google, Twitter, Amazon, Cisco og Apple har mødt modgang i Riget i midten, fordi de indsamler data om deres brugere. Men også Uber indsamler kundedata og har alligevel succes på det store marked.

- Uber har ramt dybt ned i et udækket behov: Kravene til transportsystemerne vokser i Kinas spirende byer, og som det er tilfældet andre steder, er det eksisterende taxasystemet overbebyrdet og kunderne utilfredse. Samtidig bruger den kinesiske forbruger, der lever i byen, i stigende grad mobiltelefonen til at dække en lang række forskellige behov, så tanken om at bruge en app til at finde en bil eller taxa med bedre service ligger dem ikke fjernt, skriver Bhaskar Chakravort.

Dertil kommer, at Baidu, der er en af Kinas tre største it-selskaber, har investeret i Uber. Baidu indhenter selv brugerdata og promoverer Uber på sine produkter, der omfatter kort og søgemaskiner.

Endvidere har Uber indgået en aftale med den kinesiske regering om at bidrage til den sociale orden ved at bruge deres GPS-data til at spore chauffører og opsige deres Uber-kontrakt, hvis de befinder sig i nærheden af demonstrationer.