TV-reklame firedoblede aktiekursen

En TV-kampagne med en kridhvid sofa sænket i et kar med rød frugtsaft aktiekursen til tops fra en kurs omkring 13 til 50.

Sådan så det ud i reklamefilmen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nanocover
Nanocover Scandinavia er et eksempel på en virksomhed, hvor medieomtale har rykket kraftigt på kursen.

Nanocover Scandinavias aktionærer kunne juble over store gevinster, men glæden varede kun få uger, da et indslag i TV-programmet Rabatten efterfølgende sendte kursen i gulvet. Indslaget såede tvivl om, hvor godt vidundermidlet beskyttede sofaer og hvide skjorter mod saftevand.

- De store udsving i aktiekursen skete i en periode, hvor vi stort set ikke gjorde andet end det, vi havde lovet i vores prospekt, siger kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen fra Nanocover.

Han konstaterer, at reklamekampagnen, som kørte på TV 2, havde indflydelse på aktiekursen.

- Men det var ikke noget vi spekulerede i, siger Knud Løkke Rasmussen.

Stabil aktiekurs
NanoCover er noteret på nordiske First North, og selskabet producerer og sælger nanoteknologiske overfladebehandlinger til blandt andet biler og både.

Siden de store mediebegivenheder i februar har aktiekursen stabiliseret sig omkring kurs 20. Status er en stigning i aktiekursen på cirka 42 procent siden årsskiftet.

Ni danske virksomheder har været noteret på First North siden nytår, og udviklingen i aktiekurserne har været præget af en stor spredning.

- First North er en markedsplads, hvor mindre virksomheder kan hente kapital. Risikoen vil derfor typisk være højere end, hvis man investerer i en virksomhed i C20. Det er der ikke noget odiøst i, siger kommunikationschefen hos Nanocover og fortsætter:

- Og kursen er som den er. Vi går på arbejde for at producere og udbrede kendskabet til virksomhedens produkter.