Test af bankrådgivere kaldes nyttesløs

Finanstilsynet melder sin ankomst to uger i forvejen, når rådgivning om investering skal til eksamen.

Foto: Modelfoto: Colourbox. Test af bankens rådgivning giver ikke mening, når Finanstilsynet melder sin ankomst flere uger i forvejen, mener Forbrugerrådet.
Læs mere
Fold sammen

"De besøg har ingen mening. Bankerne har tid til at forberede sig og sætte den bedste rådgiver på sagen," siger Forbrugerrådets økonom Carsten Holdum til Jyllands-Posten.

Finansforbundet har tidligere dokumenteret, at op til 30 procent af fagforeningens medlemmer har prøvet at rådgive om et bankprodukt, som de ikke selv forstod. Sammen med flere uheldige eksempler på mangelfuld rådgivning, inden finanskrisen fejede de mest kreative investeringer af bordet, har det fået Finanstilsynet til at indføre en slags eksamen af rådgivningen i foreløbig 12 banker.

Forbrugerrådet er imidlertid ikke imponeret over, at bankerne bliver varskoet om, hvornår tilsynet kommer på besøg. Hidtil har Finanstilsynet ikke oplevet, at banken henter en specialist fra en anden filial, siger vicekontorchef Ulla Brøns Petersen til Jyllands-Posten.

"Hvis der er problemer i en bank, så vil de normalt afsløre sig selv under alle omstændigheder - ligesom nullermænd har det med at dukke op af krogene," siger Ulla Brøns Petersen til Jyllands-Posten.

Flere økonomi-professorer og finansielle eksperter efterlyser i avisen en rådgiverlov, der fastlægger forholdet mellem bankens rådgivere og kunderne. Det begrunder de blandt andet med, at God Skik-reglerne på området kan munde ud i en påtale - men ingen erstatning.