Syv uger for Lundbeck

Berlingske Business har kigget bag kulissen i årets hidtil største danske virksomhedsopkøb og kan fortælle historien om syv intensive uger med op og nedture, før den vigtige aftale faldt på plads.

Kort før jul blev Ole Vahlgren ringet op fra USA, og så gik det stærkt med at prøve at få handelen på plads. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bothager
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mandag 9. februar 2009.

Ulf Wiinberg, administrerende direktør i medicinalkoncernen H. Lundbeck står badet i blitzlys og fortæller om en netop indgået aftal om at overtage amerikanske Ovation Pharmaceutical for 5,2 milliarder kr.

Dagen efter er aviser og analytikere fyldt med lovord. Ulf Wiinberg har efter godt otte måneder som topchef leveret varen. Lundbeck er godt på vej til at blive reddet fra en truende nedtur, når selskabets storsælgende depressionsmiddel Cipramil/Cipralex løber af patent i 2012-14, lyder dommen.

Men bag Ulf Wiinberg står et hold af Lundbeck-medarbejdere, som i årevis – og med skiftende direktører og bestyrelsesformænd – har jagtet Ovation og andre amerikanske virksomheder.



Mandag 22. december 2008.

Trods udsigten til en lang juleferie er stemningen i afdelingen for forretningsudvikling og strategi hos Lundbeck på Ottiliavej i Valby mat.

I små to år har afdelingens 14 medarbejdere fået at vide, hvor vigtigt det er for Lundbeck at få købt en virksommhed, der kan sikre virksomheden en strategisk platform på det store og vigtige amerikanske lægemiddelmarked.

De har været tæt på en håndfuld gange, men topledelsen har hver gang vraget forslagene. Prisen var for høj eller risikoen for stor, lyder beskeden.

Med ni dage tilbage af 2008 er der ingen, der længere tror på, at der sker noget i sagen i år.

Men så ringer telefonen på Ole Vahlgrens kontor. Han er direktør for Business Development and Strategy hos Lundbeck og medlem af koncernledelsen.

I den anden ende af røret er en repræsentant for investeringsbanken Goldman Sachs: Den amerikanske medicinalvirksomhed Ovation Pharmaceuticals i Chicago er sat til salg. Er Lundbeck klar til at byde?

Ole Vahlgren retter sig op i stolen.

Han og hans folk har bejlet til Ovation og virksomhedens hovedaktionær, den store Chicago-baserede kapitalfond GTCR Golder Rauner, i årevis, siden Ovation selv bankede på døren i 2004 for at købe en mindre lægemiddelkandidat fra Lundbeck.

Tilbage i 2007, mens Claus Brædstrup var adm. direktør for Lundbeck, var Ovation mere end klar til en aftale. Men prisen var for høj.

Nu har tiderne ændret sig, kapitalfonde verden over fattes penge. Og Ovation er tæt på at få flere vigtige lægemiddelkandidater i USA. Måske er der udsigt til en god handel.

»Selvfølgelig er vi interesseret. Hvis selskabet er ledigt, vil vi gerne have det,« svarer Ole Vahlgren og tilføjer i samme åndedrag:

»Men hvis I vil have en milliard dollar, så kan jeg sige nej med stor sikkerhed«.

Banen er kridtet op til syv ugers forhandlinger.

»Sådan et forløb er meget intensivt. Når det først går i gang, kører det bare døgnet rundt. Der er så mange ting, man skal have på plads. Man kan jo vågne klokken fire om natten og tænke på, om man nu har tjekket det og det. Det kører hele tiden. Hvis man ikke arbejder døgnet rundt alle ugens dage, så tager det for lang tid. Det er vigtigt, at man signalerer handlekraft,« siger Ulf Wiinberg, adm. direktør i Lundbeck.



Mandag 19. januar.

Stemningen er på én gang lettet og nervøs. Lundbeck har afgivet sit første bud på Ovation. Præcis hvor meget er en hemmelighed; men buddet ligger mindre end ti pct. fra de 900 millioner dollar, som Lundbeck ender med at betale.

Når buddet er afgivet, er der ikke så meget andet at gøre end at vente på, at pokerspillet begynder. Bankerne, som fungerer som rådgivere ved denne type handler, tager over.

Men nervøsiteten er ikke til at komme uden om. Det en afgørende aftale for Lundbeck.

Lundbeck har i mange år forsøgt at finde en forlænget arm i USA, der kan tage sig af den sidste fase af produktudvikling og samtidig pleje kontakten til den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, og til de patientgrupper og policy makere, som er med til at sætte dagsordenene inden for hjernesygdomme i USA.

Ovation er tæt på at være det perfekte match med sin ekspertise inden for hjernesygdomme og udvikling af lægemidler i den sene fase.

Lundbeck forventer at lancere et nyt depressionsmiddel i USA om få år. Det skal ske i samarbejde med den japanske partner på den kommercielle front, Takeda. Ovation vil passe perfekt til Takeda, der oven i købet har amerikansk hovedkontor i Deerfield, Chicago, mindre end to kilometer fra Ovation.



Læs hele artiklen i Berlingske Business søndag