Sydbank: Heineken-regnskab giver positive undertoner

Halvårsregnskabet fra Heineken mandag morgen giver endnu en indikation af, at danske Carlsberg, der er konkurrent til det hollandske bryggeri, er på vej mod et flot regnskab for første halvår.

Foto: DANIEL BECERRIL. »Generelt set er der rimelig positive undertoner i det her regnskab. De ting, der skinner igennem på negativsiden, ligner meget noget, der er Heineken-specifikt,« siger Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.
Læs mere
Fold sammen

Heinkens regnskab peger nemlig på god vækst på tværs af alle regioner, og særligt nogle af de dyrere mærker gør det godt, hvilket umiddelbart er godt for indtjeningen. Derudover var Heinekens præstation god på de markeder, hvor Carlsberg også har en stor position.

»Generelt set er der rimelig positive undertoner i det her regnskab. De ting, der skinner igennem på negativsiden, ligner meget noget, der er Heineken-specifikt,« siger Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

Han peger blandt andet på Heinekens vanskeligheder med indtjeningen i Brasilien, hvor bryggeriet har gearet op, ligesom også valutaeffekter har spillet hollænderne et puds.

På positivsiden tæller det klart, at sommeren 2018 har været forrygende. Det varme vejr har sat flere rekorder, og faktisk er effekten for Carlsberg givet vis endnu større, end tilfældet er hos Heineken, fordi det danske bryggeri er mest eksponeret i Nordeuropa, mens Heineken har større eksponering i Sydeuropa, hvor det varme vejr er mere normalt.

»Sommeren har været rigtig god. Carlsberg har mere eksponering mod Nordeuropa, så vejreffekten bør faktisk være endnu bedre for Carlsberg,« siger Morten Imsgard.

»Det er alt andet lige positivt for volumen i salget,« fortsætter han.

MERE SALG AF DYRERE ØL

Han peger desuden på, at Heinekens regnskab også bringer vidnesbyrd om mere salg af premium-brands, hvor indtjeningen per enhed er noget større, end tilfældet er for de billigere øl.

»Heineken-brandet vokser godt i alle regioner. Og det er blandt andet premium-segmenterne, der klarer sig ret godt. Det er en langsigtet trend, som markedet gerne vil se. Bryggerierne arbejder for at forsvare værdien i markedet ved at flytte forbrugerne over i de dyrere mærker«, siger Morten Imsgard.

»Det lykkes for Heineken, og det lover godt for Carlsberg også. Bryggerierne har samme agenda, så de hjælper hinanden på den måde med at flytte forbrugerne over i de dyrere øl. Det er der, indtjeningen ligger,« uddyber senioranalytikeren.

INGEN PLADS TIL SKUFFELSER

Han peger desuden på en god præstation fra Heineken i Vietnam, hvor Carlsberg også har et stort marked, som en god nyhed for det danske bryggeri, mens Heinekens forklaring om hårdere konkurrence i Cambodia kan pege på, at Carlsberg har spillet med musklerne på det marked.

Samlet set er regnskabet fra Heineken i hvert fald endnu en indikator på, at der kan være et godt regnskab fra Carlsberg på vej. Men det er også indregnet i markedet, så der er umiddelbart ikke plads til skuffelser, når det danske bryggeri rapporterer.

»Markedet sukker efter stigende indtjening hos Carlsberg - drevet af effektiviseringer, lidt bedre volumen og mere salg af premium-øl. Og der er rigtig meget, der taler for netop det«, siger Morten Imsgard.

»Vi så Royal Unibrew (det næststørste danske bryggeri, red.) opjustere forventningerne tidligere på sommeren, og Carlsberg kan næsten heller ikke snige sig uden om en opjustering eller præcisering af forventningerne. Pilene peger mod et godt regnskab, så det skal også helst indfries, hvis det ikke skal blive en skuffelse«, fortsætter han.

Carlsberg afleverer sit regnskab for første halvår torsdag den 16. august.

/ritzau/FINANS