Svensk børshaj i dansk farvand

Cevian Capital er gået til angreb på et dansk selskab, men vil ikke sige hvilket - erfaringer fra andre lande viser, at det medfører markante forandringer for selskabet.

Christer Gardell, der bliver kaldt "Sveriges Gordon Gekko" efter en af hovedpersonerne i firserfilmen "Wall Street", er hovedmanden bag Cevian Capital. Fold sammen
Læs mere
Foto: HENRIK MONTGOMERY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den berygtede svenske fond Cevian Capital, der er Europas største aktivistfond, har netop købt stort ind i en stor dansk virksomhed. De svenske børshajer vil ikke sige hvilket, men erfaringerne fra udlandet viser, at det medfører store forandringer, når først svenskerne har bidt sig fast, skriver Børsen.

"Vi er nu begyndt på en investering i et dansk selskab. Det er den første danske investering, men jeg vil endnu ikke sige, hvilket selskab det drejer sig om," siger Lars Förberg, der er partner og medstifter af Cevian Capital, som han stiftede sammen med Christer Gardell.

De oplagte mål for svenskerne skal findes i det danske C20-aktieindeks over de største og mest handlede virksomheder, men først når Cevian Capital opnår 5 procents ejerskab, skal de ifølge børsreglerne oplyse det. De svenske børsaktivister går efter selskaber, som de mener er drevet forkert. Når først de har fået foden indenfor, går de benhårdt efter medbestemmelse.



"Vi køber typisk en aktiepost på 5-15 procent af aktierne i selskabet. Vi ender ofte - men ikke altid - med en bestyrelsespost og arbejder inde fra virksomheden," siger Lars Förberg.

Typisk er svenskernes tidshorisont tre til syv år, hvorefter selskabet skal være i en bedre stand, end da de kom til. Lige nu har Cevian Capital omkring 30 milliarder kroner under forvaltning og er aktive i blandt andet Volvo Trucks, Swedbank og Teliasonera.

"De selskaber, vi leder efter, er ikke dårlige selskaber. Det er virksomheder med en god markedsposition, gode produkter eller et godt netværk. Men de bliver undervurderet af aktiemarkedet, og der findes specifikke ting problemer og sager, der kan forbedres," siger Lars Förberg.