Svært for SAS at nedprioritere København

Trods SAS-ledelsens trusler om at flytte produktion og ruter fra København til Stockholm, vil Københavns Lufthavn formentlig fortsætte med at være SAS’ centrale trafikknudepunkt.

Læs mere
Fold sammen
Slå koldt vand i blodet. Det er meldingen fra en række luftfartseksperter, der er enige om, at det ikke giver mening at flytte ruter i hobetal fra København til Stockholm.

Udtalelser fra SAS’ danske bestyrelsesformand, Fritz Schur, kan ellers tolkes som om, at SAS overvejer at skifte trafikalt knudepunkt fra København til Stockholm. Det vil i givet fald kunne få yderst negative konsekvenser for Øresundsregionens erhvervsliv, danske turisterhverv og de fremtidige investeringer i hovedstadsregionen.

Så galt går det dog næppe for København, for København har klare geografiske fordele i forhold til Stockholm pga. placeringen tættere på Centraleuropa.

»Det ville overraske mig, hvis de flytter mange ruter fra København. Så vil man jo udvande hub-funktionen, og der er betydelige synergier ved at have en central hub (trafikknudepunkt, red.), hvor passagererne bliver ledt de samme steder hen. Det virker heller ikke sandsynligt at bruge Stockholm som hovedhub i stedet for København,« siger aktieanalytiker i Jyske Bank, Karsten Sloth.

Analytikerens synspunkt får opbakning fra adskillige luftfartseksperter, som Berlingske Business har talt med.

SAS-ledelsens trusler om at flytte produktion og ruter fra København til Stockholm er kommet i kølvandet på et sammenbrud i forhandlingerne om besparelser tidligere på måneden. Forhandlingerne strandede angiveligt især pga. uenigheder mellem ledelsen og en række medarbejdergrupper i Danmark.

En mia. skiller
SAS-ledelsen har meldt ud, at man skal spare 1 mia. svenske kr. ud over de besparelser, der blev lanceret i forbindelse med strategiplanen Core SAS fra februar. I lørdags luftede SAS’ svenske koncernchef, Mats Jansson, i et interview til svensk TV4 muligheder for »at flytte produktion fra Danmark til Sverige.«

Mats Jansson nævnte muligheden for at samle mere af produktionen i Stockholm som et eksempel på, hvordan man kunne spare efter sammenbruddet i forhandlingerne. Samtidig understregede koncernchefen dog, at intet er besluttet. Siden har bestyrelsesformand Fritz Schur skærpet tonen, men det betyder ikke nødvendigvis, at SAS-ledelsen rent faktisk overvejer at gøre Stockholm til det centrale trafikknudepunkt.

Flere centrale luftfartskilder peger på, at ledelsens udmeldinger muligvis kan være en del af et taktisk spil, der først og fremmest skal vise de danske fagforeninger, at man er villig til at skrue bissen på. En mulighed er, at ledelsen dikterer nye vilkår om produktion og bemanding uden at have fagforeningernes opbakning, og at man på forhånd vil sende en advarsel mod strejker. Det vil nemlig være gift for selskabet i den nuværende situation, og udmeldingerne kan muligvis være et signal om, at man er klar til nye fyringsrunder, hvis det kommer til strejker.

København er oplagt
I Sydbank understreger Jacob Pedersen, at København er det mest oplagte sted at samle en del af den sydgående lufttrafik. Det vil være ulogisk at flyve passagerer fra de andre skandinaviske lande til Stockholm for derefter at fragte dem sydpå. Han hæfter sig samtidig ved, at en mindre flytning af ruter fra København til Stockholm vil udvande strategien om at have et centralt knudepunkt.

»Hvis SAS skal styres absolut mest omkostningseffektivt, skal der være et stort knudepunkt. Hermed undgår en del dobbeltfunktioner, ligesom der er fordele i at samle passagererne og mere af det flyvende personale,« siger Jacob Pedersen.

Den daglige ledelse i SAS analyserer i øjeblikket forskellige muligheder for besparelser, og det ventes, at man er klar med en række anbefalinger til bestyrelsen inden næste bestyrelsesmøde den 11. august. Her skal bestyrelsen diskutere de overordnede rammer for besparelserne.