Spekulation mod Carlsberg-aktien som aldrig før

Niveauet for såkaldt »shortselling« i Carlsberg-aktien er 11-doblet i løbet af et halvt år. Ifølge analytiker er der skepsis i markedet om bryggeriets evne til at modstå modgang i Rusland

Foto: Søren Bidstrup

Carlsberg-aktien bliver i disse dage udsat for hårdt pres fra såkaldte shortsellere, der satser på, at aktiekursen vil falde.

Ifølge data fra Bloomberg and Markit var andelen af shortselling i aktien per 6. januar på 4,7 procent af den samlede andel af aktier i den frie handel. Det svarer til en 11-dobling i forhold til for et halvt år siden. Og det er det højeste niveau, der er registreret siden maj, hvor man begyndte at indsamle data. Det skriver Bloomberg.

Carlsberg var det mest faldende C20-selskab i 2014. Selskabet har i løbet af det seneste år mistet godt 18 procent af sin markedsværdi. Og de nye data kan være et tegn på, at investorerne ikke har tiltro til, at bryggeriets indsats for at begrænse sine tab i Rusland virker efter hensigten. Det siger Jyske Banks Carlsberg-analytiker Frans Høyer.

»Efter flere tilbageslag, har vi nu ventet i årevis på en vending i Rusland. Når vi kigger frem mod 2015 vil det i høj grad igen blive Rusland, der sætter dagsordenen,« siger han til Bloomberg.

Jyske Bank-analytikeren har en salgsanbefaling på den danske bryggeriaktie.

Carlsberg er med datterselskabet Baltica den største spiller på det russiske ølmarked, som står for en tredjedel af bryggeriets indtjening.

Men Rusland har givet store udfordringer de seneste år. Først på grund af en række nye afgifter og reguleringer på salget af alkohol, og efterfølgende som konsekvens af konflikten mellem Rusland og Vesten, som har været med til at sende rublen ned i et drastisk fald.

Carlsbergs topchef Jørgen Buhl Rasmussen udtalte i december, at han ikke regner med en hurtig bedring på det russiske marked, og han har tidligere i 2014 luftet tanken om at lukke bryggerier i Rusland.

Ifølge Bloomberg and Markits data er spekulationerne mod de største konkurrerende bryggerier, Anheuser-Busch InBev, SABMiller og Heineken NV på et langt lavere niveau. Andelen af shortselling i for hver af de tre selskaber på under 1,8 procent af den samlede frie aktiekapital.