Smedegaard: Uvist hvornår containere giver overskud

Containerindustrien vil fortsat være presset, måske endda endnu mere i andet halvår end i første, forudser A. P. Møller-Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen.

Læs mere
Fold sammen
Containerforretningen har givet et underskud på 3 mia. kr. i første halvår, og hvornår der igen bliver overskud i Maersk Line kan ledelsen ikke forudse.

- Raterne bundede ud dybere og senere, end vi havde ventet. I begyndelsen af maj troede vi, at april ville være bunden. Men faldet fortsatte i maj og juni. Raterne er langsomt på vej op, og vi regner med, at de i gennemsnit for første halvår vil være på niveau med andet halvår. Men vi har højere bunkeromkostninger, så containerindustrien vil nok stadigvæk i gennemsnit være mere presset i andet halvår end første. Men længere ude i fremtiden kan jeg ikke give noget forecast, siger Nils Smedegaard Andersen til RB-Børsen.

Maersk Line har ad flere omgange annonceret ratestigninger i de seneste måneder med den begrundelse, at raterne er uholdbart lave. Ifølge koncernchefen har kunderne accepteret, at ratestigningerne er nødvendige, så Maersk Line har ikke haft problemer med rent faktisk at gennemføre prisforhøjelserne. Men det er ikke nok til, at rateniveauerne ser bedre ud i andet halvår end første.

- Det er lidt paradoksalt, men det er fordi, vi har set stærkt faldende rater i første halvår. Maj-juni var bunden, men raterne skal en del op, før vi er oppe på første halvårs gennemsnit, forklarer Nils Smedegaard Andersen.

Koncernen vurderer, at Maersk Line har taget markedsandele i det faldende marked for containerskibsfart. Samtidig er indtjeningen forbedret i forhold til konkurrenterne.

- Vi mister mindre end markedet. Og vi forbedrer os indtjeningsmæssigt. Hvis man sammenligner med konkurrenterne var vi for to år siden 200 dollar dårligere pr. container. De sidste kvartaler ser det ud til, at vi ligger ca. 100 dollar bedre pr. container. Relativt har vi altså forbedret Maersk Lines konkurrenceevne med mellem 1,5-2 mia. dollar, når man ganger op med volumen, siger Nils Smedegaard Andersen.

Han fremhæver, at mange af Maersk Lines konkurrenter har søgt ekstra finansiering fra deres ejere eller ligefrem statshjælp og har problemer med at betale deres regninger.

- I den sammenhæng er Maersk Line i udmærket form, mener han.

RB-Børsen