Skuffende detailsalg i USA gemmer på positive elementer

Foto: LUCAS JACKSON. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Detailsalget i USA steg 0,2 pct. i november, mens økonomer ifølge Bloomberg havde ventet en stigning på 0,3 pct.

Det lyder måske umiddelbart skuffende, men kradser man under i overfladen, var der faktisk flere ganske positive træk. Det mener Kim Fæster, seniorøkonom i Jyske Bank.

Eksempelvis solgte butikkerne lidt mere end ventet, og specielt den del, der indgår direkte i privatforbruget i bruttonationalproduktet (BNP), klarede sig godt, fremhæver Jyske Bank-økonomen.

- Det tyder på et lidt stærkere privatforbrug i fjerde kvartal, og det er vigtigt for væksten. Det relativt stærke salg gør os også lidt mindre bekymrede for lageropbygningen, hvor mange butikker har fyldt lagerne op i tredje kvartal. Det fornuftige salg vil rydde noget ud i lagerbeholdningerne, og det lover godt for butikkernes fortsatte indkøb, vurderer Kim Fæster.

Trækker man bilsalget ud af novemberens detailsalgstal, steg det da også med 0,4 pct. mod ventet 0,3 pct. Og den del af detailsalget, der indgår direkte i privatforbruget i BNP, steg med 0,6 pct. mod ventet 0,4 pct.

- Det lover godt for privatforbruget. Detailsalget blev trukket op af elektronik, fødevarer, tøj og restauranter, mens de købte færre biler, benzin og møbler, forklarer Kim Fæster.

Detailsalget i USA er vigtigt - ikke alene for amerikansk økonomi - men også for den globale økonomi, idet vækstmarkederne, herunder Kina, er ved at opleve en økonomisk afmatning.

- Derfor har vi ofte set markante rentebevægelser i kølvandet på offentliggørelser af detailsalget. I USA udgør detailsalget cirka 40 pct. af det samlede privatforbrug i USA, som igen udgør to tredjedele af BNP.

- Privatforbruget har trukket hovedparten af amerikansk vækst de seneste otte kvartaler. Forbruget og dermed detailsalget giver således en vigtig strømpil for væksten i USA, pointerer Jyske Banks seniorøkonom.