SAS præget af ny historisk optimisme

Efter flere års tilløb er det skandinaviske flyselskab SAS nu præget af ny optimisme, som også har givet anledning til offensive tiltag på flere niveauer.

Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

SAS’ ledelse har ellers i mange år haft travlt med at effektivisere forretningen for at kunne skære i omkostningerne, ligeså hurtigt som indtægterne faldt på grund af skærpet priskonkurrence. Sammen med Finnair er SAS den bedst performende flyselskabsaktie - seneste med et kursspring på 22 %, hvor flere andre europæiske flyselskaber er blevet sat ned i aktiekurs, blandt andet Lufthansa (blandt andet på grund af strejke), Air Berlin og Norwegian.

SAS’ seneste trafiktal, ekspansionsplaner og regnskabet for 3. kvartal begynder at tegne et nyt billede af et flyselskab med overskud på flere måder og ny optimisme omkring ekspansion og fremdrift. Regnskabet levede op til analytikernes forventninger, selvom der var flere negative engangsomkostninger, der trak ned i bundlinjen. SAS’ overskud før skat endte på 1.031 mio. SEK, og analytikerne havde ventet 1.068 mio. SEK, altså ca. 3 % højere.

Restrukturering giver plus på 1 mia. SEK

Til gengæld var brændstofomkostningerne umiddelbart højere end forventet på grund af hedging på kontrakter med en omkostning på 358 mio. SEK, hvorved den lavere brændstofpris ikke slår igennem med det samme. Men det vil antageligt få positiv effekt de kommende kvartaler. Restruktureringen ventes nu at give et plus på én mia. svenske kroner i år, hvilket er nogle hundrede mio. kroner lavere end ventet.

Den fornyede lønsomhed og en fornuftig kapitalstruktur har givet grundlag for en ny og mere offensiv strategi. Ifølge Q3 investorpræsentationen åbnes langdistanceruter til Hong Kong, LA, Shanghai og Miami. Efter effektiviseringer for 1 mia. SEK i år, ventes yderligere besparelser næste år på samme beløb.

Over det seneste år har SAS aktien nogenlunde fulgt de bedste aktier i branchen: SAS aktien er steget 60 %, hvilket kun er lidt mindre end Finnair og Ryanair. Både Norwegian-aktien og Easyjet-aktien halter en del bagefter. Alt andet lige indikerer kursudviklingen, at analytikerne vurderer, at SAS som forretning har udviklet sig nogenlunde som branchens bedste, når det gælder langsigtet lønsomhed og finansiel sundhedstilstand.

Ifølge analytikerestimater indsamlet af Factset ventes SAS at komme ud af 2015 med et EBITDA overskud på 2,6 mia. SEK, stigende til 3,2 mia. SEK næste år og 3,4 mia. SEK året efter. Baseret på dette års forventning handles aktien til 22 gange overskuddet, men kun fem gange 2017-overskuddet. Analytikerne forventer altså op mod 30 % fremgang i SAS’ overskud over de kommende to et halvt år.

Bedre trafiktal end ventet

At SAS efter alt at dømme er på rette vej bekræftes af de seneste trafiktal for oktober, som var bedre end ventet af analytikerne. Trafikvæksten var på 3,9 % med de interkontinentale flyvninger i fremgang med hele 8 %. Kun på indenrigsflyvningerne er der tilbagegang med minus 1,8 %. Belægningen var bedre end ventet i alle geografiske segmenter. SAS har også løftet sløret for kapacitetsplanerne i 2015/16, hvor de interkontinentale flyvninger vil blive øget med 25 % i vinterprogrammet. Fra Sydbanks SAS-analytiker lyder vurderingen, at kapacitetsplanerne er et opgør med mådeholdet fra 2014/15, og succes med langdistancesatsningen ses at blive nøglen til at fortsætte fremdriften.

Optimismen i SAS understreges af, at det skandinaviske flyselskab netop har varslet en stor ansættelsesrunde. SAS er således parat til at hyre 500 nye kabineansatte, og det er den største rekruttering af kabinepersonale inden for de seneste 15 år, skriver branchesitet Check-In.