SAS kæmper for livet

At SAS vil flytte trafik fra Danmark til Sverige er et spørgsmål om overlevelse, og der er ikke plads til særlige hensyn til personale eller København, lyder det.

Mørke skyer trækker op over de ansatte i SAS., da firmaet angiveligt vil flytte job og aktiviteter fra København til Sverige. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rune Feldt
SAS skal overleve, og det kan betyde, at selskabet må flytte trafik fra København til Stockholm, hvor omkostningerne er lavere. Det er meldingen fra både SAS’ adm. direktør og koncernchef, Mats Jansson, og bestyrelsesformand Fritz Schur.

Selv om det vil koste arbejdspladser og have konsekvenser for København som trafikalt knudepunkt at flytte en stor del af flyselskabets trafik til Sverige, kan man ikke tage hensyn til den danske hovedstad.

»Nej. Jeg synes, det er vigtigt, at SAS overlever. Punktum. Hvis SAS skal være stærk i København og tabe penge på det, så dør SAS. Så enkelt er det,« siger Fritz Schur og fortsætter:

»SAS er en børsnoteret virksomhed. Den danske stats ejerandel er under 15 procent, og det er klart, at vi skal sikre, at vi består. Det er jo ikke noget, vi gør for vores morskabs skyld. Hvis vi ikke kan få SAS i Danmark til at tjene penge, og man vil køre med store underskud, der risikerer at lukke hele koncernen, har det nogle konsekvenser for afdelingerne i Danmark,« siger han.

Bestyrelsens beslutning
Hvor stor sandsynligheden er for at SAS flytter ruter til Sverige, vil han dog ikke ud med.

»Det ved jeg slet ikke. Det er bestyrelsen, der tager stilling til det,« siger han.

I præsenterer en plan for strukturelle ændringer i au- gust. Vil eventuelle ændringer komme med der?

»Ja.«

Så i august vil der komme en afklaring?

»Det siger jeg ikke.«

Fritz Schur kan heller ikke afsløre, hvor mange ruter, der bliver tale om.

»Vi bliver jo nok i København, men spørgsmålet er med hvor meget aktivitet, og i øjeblikket har vi ikke råd til at flyve fra København, fordi det er for dyrt. Vi må flyve fra, hvor det er billigst. SAS er meget presset, men det er alle luftfartsselskaber,« siger han.

Han understreger dog, at han har svært ved at forestille sig et Kastrup uden SAS.

Ikke specielt morsomt
En række fagforeninger sendte i går et brev til transportministeren og en række transportpolitiske ordførere. I brevet skriver de bl.a.:

»SAS er af afgørende betydning for hele regionen – både som livsnerve for Københavns Lufthavn og som faktor i den internationale placering, København har opnået en position som porten til Skandinavien. Men i høj grad også som beskæftigelsesmotor for området, både gennem direkte ansatte i lufthavnen og i form af afledt beskæftigelse i hele regionen.«

Gør brevet fra fagforeningerne indtryk på dig?

»Hør nu her. Når jeg har sagt ja til at blive bestyrelsesformand for SAS, så er det ikke, fordi jeg synes, det er specielt morsomt. Jeg har sagt ja, fordi jeg synes, at virksomheden er vigtig for hele Skandinavien – ikke kun Danmark. Jeg slås for at få SAS til at overleve. Jeg vil foretrække, at det er SAS, man ser i lufthavnen (Københavns lufthavn, red.), men jeg må erkende, at i øjeblikket viser tallene, at med det omkostningsniveau, vi har i Danmark, så kan vi ikke,« siger Fritz Schur.