SAS er klar med jet til afløsning for Dash-fly - nyehdsbrev

Den endelige kontrakt på afløserne for SAS' Dash fly er underskrevet inden udgangen af januar. Det skriver rejsenyhedsbrevet Take Off.

SAS' Dash-flåde erstrattes med mindre, regionale jetfly. Kontrakten er tæt på at være færdigbehandlet.

Mandag fik ledelsen grønt lys fra bestyrelsen til en sådan plan. Om det også gælder datterselskabet, norske Widerøe, med fire Q 400, vides ikke. Ingen i SAS-ledelsen ønsker at oplyse, hvilket selskab, eller hvilke selskaber, der forhandles med.

- Det vil dog være oplagt at tro, at det er canadiske Bombardier, som så til gengæld via et leasingselskab tager Q 400 tilbage, mener Take Off.

Bombardier har de bedst egnede regionale fly til de distancer, som SAS Danmark har brug for. Det drejer sig om CRJ fly i opdateret udgave, som formentligt vil kunne leveres i løbet af to år.

Turbopropfly har fortsat et pænt marked rundt om i verden, fordi de er billigere at flyve med på de korte distancer. Men flyfabrikkerne er nu så langt med moderne jets, at forskellen på brændstofforbrug er minimal.

Indtil leveringen af de nye fly er SAS i fuld gang med at inchartre fly fra andre selskaber. Allerede i januar ventes SAS Danmark at være oppe på samme produktion, som før havarierne med Q 400-flyene, skriver rejsenyehdsbrevet.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )