SAS anklages for brud på konkurrenceregler

Den skandinaviske luftfartskoncern SAS bliver nu anklaget for brud på EU's konkurrenceregler.

EU-komissionen anklager datterselskabet SAS Cargo for brud på reglerne, og SAS har netop modtaget et anklageskrift fra kommissionen.

Anklageskriftet fra kommissionen kommer næsten to år efter, at et "tæskehold" fra EU-Kommissionen, Konkurrencestyrelsen og dansk politi endevendte SAS Cargos hovedkvarter i Kastrup for at finde beviser for ulovlig kartelvirksomhed. SAS er mistænkt for at indgå ulovlige prisaftaler med konkurrenterne i British Airways, Lufthansa, Air France-KLM og Cargolux. EU-Kommissionen mener, at selskaberne siden 2000 har afstemt priserne på luftfragt med hinanden.

- Overtrædelser af konkurrenceregler er helt uacceptable, og noget vi tager stærk afstand fra. Det er meget ulykkeligt, hvis vores regler ikke er blevet respekteret af samtlige medarbejdere i SAS Cargo, siger koncernchef Mats Jansson.

Den officielle del af sagen er dog først lige startet, og nu skal SAS gennemgå EU-kommissionens papirer. Den endelige afgørelse ventes først i slutningen af 2008.

- Det er ikke muligt for SAS at forudse udgangen af denne sag og hvad den økonomiske effekt bliver, før SAS har haft en mulighed for at gå anklageskriftet grundigt igennem, skriver SAS i en meddelelse.

Flyselskaberne Quantas, Lufthansa, British Airways og Korean Air Lines har ifølge Ritzau tidligere erkendt ulovlige priskarteller inden for international luftfragt og har betalt klækkelige bøder i hundrede millioner-klassen. I februar 2006 blev SAS Cargos kontorer i Danmark og USA ransaget af politi og konkurrencemyndigheder. Siden har både EU og de amerikanske myndigheder undersøgt sagen, og fredag nåede EU-Kommisionen frem til, at SAS Cargo også indgik i det ulovlige priskartel.

- Selvom vi endnu ikke kender udfaldet af sagen har vi allerede gjort det klart for alle vores medarbejdere hvor vigtigt det er, at de agerer i overenstemmelse med vores regler. Vi vil nu forstærke vores løbende arbejde med at efterleve konkurrencereglerne, siger Mats Jansson.

Hvis EU-Kommissionen finder beviser for ulovlige prisaftaler, risikerer SAS Cargo og de øvrige luftfragtselskaber bøder på op til 10 pct. af deres omsætning. I USA er straffen endnu hårdere. Her kan kartelvirksomhed udløse lange fængselsstraffe.

Det er især fragtselskabernes gebyrer på brændstof og forsikring, som EU og USA har sat lup på. De er steget betragteligt i kølvandet på 11. september og Irakkrigen, og myndighederne mistænker selskaberne for at koordinere taksterne.

RB-Børsen