Sanofi-regnskab godt nyt for Novo

Den franske medicinalgigant Sanofi-aventis har klaret sig godt i andet kvartal, og det er positiv læsning for Novo Nordisk, lyder vurderingen.

Foto: Sigrid Nygaard
Regnskabet fra medicinalgiganten Sanofi-aventis er godt nyt for Novo Nordisk, vurderer Nordeas analytiker Lars Hatholt.

"Salget af diabetesmidlet Lantus er steget pænt. Der har været en tendens til en svag stigning i Novo Nordisks Levemirs markedsandel over for Lantus i de seneste år. Med udgangspunkt i den markedsandel, som vi venter, at produktet vil have i andet kvartal på 18 pct., så er det i overensstemmelse med vores estimater," siger Lars Hatholt til RB-Børsen.

Salget af diabetesproduktet Lantus steg 26 pct. til 792 mio. euro i andet kvartal.

Høje forventninger
Dermed er Lantus Sanofi-aventis' bedst sælgende produkt.

Nordea har i forvejen høje forventninger til salget af Levemir i andet halvår, påpeger analytikeren.

"Lantus-salget vil formentlig blive negativt påvirket af de studier, der tyder på en øget risiko for kræft ved brug af midlet. Selvom studierne ikke er af særlig god kvalitet, vil det betyde, at lægerne vil være mere tilbøjelige til at ordinere Levemir i stedet for Lantus til nydiagnostiserede patienter, forudser Lars Hatholt.

Sanofi-aventis skriver selv i regnskabet at studierne, der blev publiceret i tidsskriftet Diabetologia, endnu ikke har haft betydning for, hvor mange recepter, der udskrives med Lantus.

Men Lars Hatholt regner fortsat med, at effekten vil komme, selvom det endnu ikke er slået igennem.

//RB-Børsen