Rockwool-boss: Derfor sænker vi vores forventninger

Det er at foretrække at have realistiske forventninger, som man kan leve op til, frem for høje ambitioner, som ikke er helt realistiske og risikerer at skuffe markedet.

Foto: Søren Bidstrup. Rockwools direktør Jens Birgersson forsvarer virksomhedens strategi.
Læs mere
Fold sammen

Sådan lyder budskabet fra Rockwools administrerende direktør, Jens Birgersson, på stenuldsproducentens kapitalmarkedsdag. Den afholdes ovenpå nyheden om, at Rockwool nu ser en organisk omsætningsvækst på 2-4 pct. om året for perioden 2016-2018, hvilket har skuffet nogle analytikere og sendt aktien ned med over 6 pct.

»Det ville være usundt at gemme os bag for eksempel et vækstmål på 8 pct. og så måtte sige, at det nåede vi ikke. Vi vil være lidt mere realistiske omkring toplinjen og så hellere overraske positivt,« slår Jens Birgersson fast.

Rockwool ser nu endvidere en gradvis forbedring af EBIT-marginen til 10 pct. i 2018 efter tidligere at have haft en langsigtet finansiel målsætning om en EBIT-margin på 11 pct.

»Vi har længe arbejdet med forventninger, som var omring 10 år gamle. Vi nåede ikke målene for EBIT eller ROIC i perioden 2010 til 2014. Salgsvækstmålene nåede vi kun en gang i den periode,« påpeger Jens Birgersson, som tiltrådte som administrerende direktør for Rockwool i februar 2015.

Stenuldsproducenten har fastsat en ambition om en forbedring af afkastet på investeret kapital til 14-15 pct. i 2018.

»Vi vil aldrig nogensinde krydse integrationslinjen. Man kan møde selskaber, som er meget ambitiøse, men ikke lever op til det. Det vil vi ikke. Det falder tilbage på vores brand,« forklarer Jens Birgersson.

»Jeg vil gerne have, at selskabet arbejder på at opfylde målene. Og hvis vi kan overgå dem, gør vi selvfølgelig gerne det,« uddyber den administrerende direktør.

Han påpeger videre, at bare fordi selskabet ikke lige nu taler om vækst, betyder det ikke, at han ikke mener, at vækst ikke er vigtigt. Men samtidig understreger han, at Rockwool arbejder på et relativt uforudsigeligt marked. Som eksempel nævner han et af Rockwools europæiske kernemarkeder, nemlig Tyskland.

»Vi kunne sige, at Angela Merkel vil ændre incitamentet, og at vi opjusterer på den baggrund. Vi tror, at hun ønsker at gøre det. Men vi har valgt ikke at regne det ind i vores forventninger,« forklarer Jens Birgersson.