Rederiforeningen: Realistisk opgør med statsstøtte næste år

Flere af Maersk Lines konkurrenter lever højt på, at de almindelige EU-regler for statsstøtte i rederibranchen er sat ud af kraft indtil 2011. Men fra næste år kan der komme nye vilkår, mener Rederiforeningen.

Der er massiv overkapacitet i branchen, og en række containerrederier nye gigantiske skibe på vej. Her er det Maersk Lines containergigant Emma Maersk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Vincent Jannink
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Maersk Lines tyske og franske konkurrenter vil få vanskeligere ved at modtage statsgarantier eller anden statslig støtte uden modkrav næste år. Til den tid er det nemlig realistisk at få EU-Kommissionen til at stramme op og sikre mere lige konkurrence, mener Danmarks Rederiforening.

”Almindeligvis betyder de europæiske konkurrenceregler, at man ikke må stille statsgarantier til en virksomhed i krise. Men man har valgt at sætte de almindelige regler ud af kraft indtil 2011, og det har flere af Maersk Lines konkurrenter tilsyneladende udnyttet. Vi tror og håber, at vi fra 2011 igen vil få konkurrence på lige vilkår i Europa,” siger Rederiforeningens vicedirektør, Jan Fritz Hansen, til Business.dk.

Meldingen kommer, efter at topchef i Maersk Line og skibsreder i A.P. Møller – Mærsk, Eivind Kolding, i dag i Berlingske Business understregede, at statsstøtte og forsigtige banker holder liv i ellers flere kriseramte containerrederier. Eivind Kolding mener, at indirekte statsstøtte i en række tilfælde er med til at hindre den nødvendige konsolidering i den kriseramte branche.

Blandt de rederier, som får hjælp fra staten, er bl.a. Hapag-Lloyd, der har fået tyske statsgarantier på op mod 10 mia. kr. Derudover har Mærsk-konkurrenten CMA CGM på rygteplan modtaget indirekte fransk statsstøtte i form af bl.a. statsgarantier, mens flere asiatiske rederier har fået forskellige former for hjælp fra staterne.

”Vi kan primært gøre noget i EU, og vi argumenterer for, at det forlænger krisen at lade rederier gå i offensiven, selv om de ikke er levedygtige uden statslige garantier i ryggen. Vi vil gerne have, at der bliver nogle modkrav om en restrukturering af virksomheden og nedskæring af aktivitetsniveauet, hvis man skal modtage indirekte statsstøtte. I så fald kan det være med til at sikre en naturlig tilpasning,” siger Jan Fritz Hansen.

Han har fremlagt de danske synspunkter over for EU-Kommissionen, men vurderer ikke, at det er muligt med en ændret linje i år. Derimod vurderer han, at der er lydhørhed for at genindføre de skrappere konkurrenceregler fra næste år.

Jan Fritz Hansen understreger dog, at det er langt vanskeligere at gøre noget ved den indirekte statsstøtte til eksempelvis sydkoreanske og kinesiske containerrederier.

”Vi har bl.a. i Kina set, at staten har overtaget skibe fra nødlidende værfter og solgt dem videre til rederier for lave beløb. Den slags subsidier er meget svære at bekæmpe. Vi kan reelt ikke gøre noget, medmindre at vi ser decideret prisdumping fra de involverede rederier,” siger Jan Fritz Hansen.

Danske Maersk Line er verdens største containerrederi med en markedsandel på 15,8 procent.