Problemerne hober sig op for højtflyvende Tesla: Aktien er blevet halveret på et år

Med høj inflation og hurtigt stigende renter, er det ikke lige alle forbrugere, der får råd til en Tesla. Det bekymrer analytiker.

Elon Musk er i gang med at købe Twitter, og det er gået hårdt ud over Tesla-aktien.   Fold sammen
Læs mere
Foto: Stephen Lam/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan godt være, at Tesla-stifteren Elon Musk er verdens rigeste person, men hans aktionærer føler sig formentlig ikke helt så opløftet.

Efter et ordentlig gok i nøden fredag er aktien dykket 50 procent fra sin top i november 2021, hvilket betyder, at der er blevet barberet knap 620 milliarder dollar, svarende til 4.700 milliarder kroner, af virksomhedens markedsværdi i løbet af knap et år. Sådan et fald er uvant for tidligere højtflyvende Tesla.

Fra begyndelsen af 2020 til sidste efterår eksploderede aktien næsten 1.400 procent, og Tesla blev på den måde en af de mest værdifulde virksomheder i verden – foran eksempelvis General Motors, Disney og Facebook.

Den nuværende nedtur kommer som del af en større korrektion i det globale aktiemarked, hvor især højtflyvende vækstaktier – som Tesla – er blevet hårdt ramt. Det skyldes primært, at den høje inflation har fået den amerikanske centralbank til at hæve renten aggressivt, hvilket frygtes at føre til en recession i USA.

»Vækst i USA er ikke kun vigtig, men altafgørende for en aktie. Hvis væksten er på vej ned, får det meget ofte en meget betydelig effekt for aktier,« forklarer Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

En række af soloproblemer

Derudover bakser Tesla med en række soloproblemer. Blandt andet har Kinas strenge nultolerancepolitik over for corona betydet, at Teslas fabrik i Shanghai ikke kan producere på fuld kapacitet, ligesom leveringen af nye biler i tredje kvartal var svagere end forventet. Dertil kommer, at materialeomkostninger er skudt i vejret som følge af problemer i globale forsyningskæder.

Og så er der selvfølgelig hele postyret omkring Musks kaotiske overtagelsesplaner af Twitter. Efter at have overrasket finansmarkedet med sit opkøbstilbud i april trak han i juli frieriet tilbage, hvilket lagde op til en lang og dyr retssag. I begyndelsen af oktober vendte Musk på en tallerken og står nu ved sit oprindelige tilbud – at købe Twitter for 44 milliarder dollar.

Musk har allerede solgt Tesla-aktier for knap syv milliarder dollar til at finansiere sit Twitter-eventyr, hvilket også har medvirket til at sætte aktien under pres.

»Investorerne sætter spørgsmålstegn ved, om Elon Musk på en og samme tid kan balancere Starlink, Twitter, rumeventyr og holde konkurrenterne på elbilsmarkedet bag sig,« siger Per Hansen.

Analytikere i Wells Fargo er yderligere bekymret for, at de hurtigt stigende forbrugerpriser vil lægge en dæmper på efterspørgslen af Tesla-biler.

»Hvis forbrugerne holder øje med omkostninger, kan et bilkøb til 60.000 dollar (460.000 kroner, red.) blive udskudt,« skriver Wells Fargo-analytiker Colin Langan i en kommentar ifølge Dow Jones Newswires.

På den baggrund har Langan netop sænket sit kursmål for Tesla-aktien til 230 dollar fra 280 dollar. Med en nuværende kurs på 205 dollar indikerer det kursmål, at aktien kan stige 12 procent over det kommende år.

Generelt er analytikere da også temmelig optimistiske på aktiens vegne trods det seneste års kurslussing. Ud af 49 analytikere, der dækker aktien, har 27 en købsanbefaling, mens ti anbefaler at sælge, oplyser Bloomberg. Resten er neutrale.

Tesla kommer med regnskab for tredje kvartal på onsdag, og efter de skuffende tal for leveringer holder analytikerne især øje med, om virksomheden kan leve op til Wall Streets forventninger i forhold til overskudsgrad og profit.