Pandora får investorhug for Kina-plan

En af de seneste årtiers største danske vækstsucceser i Kina har ramt et eksplosivt gråt marked, hvilket kom til udtryk, da smykkegiganten Pandora offentliggjorde koncernens regnskab for første kvartal 2018, hvor investorerne sendte aktien ned med 15,5 pct. og barberede 11 mia. kr. af markedsværdien.

En af de seneste årtiers største danske vækstsucceser i Kina har ramt et eksplosivt gråt marked, hvilket kom til udtryk, da smykkegiganten Pandora offentliggjorde koncernens regnskab for første kvartal 2018, hvor investorerne sendte aktien ned med 15,5 pct. og barberede 11 mia. kr. af markedsværdien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Det skriver Børsen.

Smykkekæmpen øgede i første kvartal sin omsætning i Kina med 16 pct. i lokal valuta, men det var en stor tilbagegang i væksten i forhold til kvartalet før, da Pandora kunne notere en stigning i salget på hele 62 pct.

Topchef i Pandora Anders Colding Friis mener, at der er to forklaringer på den kinesiske væksttilbagegang. Dels det grå marked, hvor kinesere uden for Kina køber Pandora-smykker og sælger dem videre i Kina til en højere pris end på Pandoras markeder i resten af verden.

»Det har vi set vokse. Derfor tager vi fat i både leveringen og efterspørgslen, så vi får minimeret effekten. Vi kan aldrig stoppe det helt, men vi kan minimere det,« siger Anders Colding Friis til Børsen.

Derudover er det også en del af Pandoras plan, at marketingindsatsen boostes, da smykkegiganten spreder sig til flere dele af Kina.

»Vi skal bygge mere kendskab til brandet, og det kan vi øge, hvis vi bruger flere penge,« siger topchefen til avisen.

Pandora vil dog ikke melde noget ud om den fremtidige løsning, før smykkegiganten har en endegyldig plan, fortæller topchefen til Børsen.