Pandora-analytiker bekymret over kampagner og fremrykkede leverancer i USA

Pandora skal efter en fejlslagen kampagne på det amerikanske marked i september have informeret uafhængige forhandlere om to nye kampagner i oktober. Det fremgår af et notat fra Pandora-analytiker Lars Topholm fra Carnegie.

Pandora skal efter en fejlslagen kampagne på det amerikanske marked i september have informeret uafhængige forhandlere om to nye kampagner i oktober. Det fremgår af et notat fra Pandora-analytiker Lars Topholm fra Carnegie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

På børsen lægger Pandora-aktien tirsdag ud med at falde med over 4,5 pct. til 614,50 kr.

Ifølge Carnegie planlægger Pandora i perioden den 5. til den 9. oktober en kampagne, hvor der vil blive givet 40 pct. rabat på en lang række produkter, herunder produkter, der lige er blevet lanceret i forbindelse med efterårskollektionen.

Senere i oktober vil Pandora desuden gennemføre en kampagne, hvor et køb for 100 dollar udløser en gave til en værdi af op til 65 dollar.

»Kampagnen er en reaktion på den fejlslagne kampagne i september, som ifølge Pandoras kommunikation til eksterne forhandlere så en skarp tilbagegang i trafikken (i butikkerne, red.),« skriver Carnegie.

Børshuset hæfter sig desuden ved, at Pandora har rykket leverancer frem til tredje kvartal, herunder af vinterkollektionen, hvilket vil løfte den rapporterede omsætning i tredje kvartal, men potentielt ramme fjerde kvartal.

Også i første kvartal måtte Pandora ifølge Carnegie se en kampagne slå fejl - dengang på grund af for små rabatter.

»Det virker som om, at selskabet har svært ved at navigere på det amerikanske marked og kæmper for at finde den rette balance i sine kampagner, og vi er bekymrede for, at det fortsætter med at forsøge at redde dårlige kvartaler ved at fremrykke leverancer, og herved potentielt skubber problemet fra et kvartal ind i det næste,« hedder det i notatet.

/ritzau/FINANS