Opkøb øger faktisk værdien af et selskab

Opkøb og fusioner er en god forretning for det fortsættende selskab. Det er konklusionen i en artikel i Ugebrev for Bestyrelser, der citerer en stor analyse fra konsulentkoncernen Mc-Kinsey.

Historisk ser har flere analyser vist, at opkøb og fusioner faktisk ikke skaber værdier for ejerne og - måske - mere er forbundet med, at topchefer er imperiebyggere.

Men Ugebrevet henviser bl.a. til, at eksempler som Saniståls køb af Carl F. i sidste uge, Danske Banks irske eventyr og DSVs køb af hollandske Frans Maas har affødt værdiforøgelser.

Konsulentfirmaet har analyseret de seneste to store globale opkøbsbølger i 19998-2000 og det boom, der blev indledt i 2005. Analaysen omfatter 1.000 store virksomhedsopkøb i perioden 1997 til 2006.

"I år 2000 var den samlede værdieffekt af virksomhedsopkøbene minus fem procent af den samlede handelsværdi. Lige siden er værdiskabelsen steget til 11 procent sidste år," skriver ugebrevet.

Ifølge Mc-Kinsey er de købende virksomheder blevet langt mere grundige og forsigtige i relation til virksomhedsopkøb.