Øjnene rettet mod semaglutide på Novos kapitalmarkedsdag

Når Novo Nordisk slår dørene op til kapitalmarkedsdag torsdag, omfatter dagsordenen selskabets forskningsstrategi og vigtige udviklingsprojekter inden for diabetesbehandling, Novo Nordisks kommercielle strategi i et globalt marked for diabetesbehandling og markedsdynamikken på det amerikanske marked for lægemidler med fokus på kommende lanceringer af produkter.

Foto: Linda Kastrup. Novo Nordisk afholder i dag kapitalmarkedsdag.
Læs mere
Fold sammen

Mindre sessioner vil desuden fokusere på Novo Nordisks produktionsstrategi, fedmebehandling, internationale operationer, Kina og biopharmaceuticals, skriver Novo Nordisk.

Det oplyser Novo Nordisk.

Sydbanks senioranalytiker Søren Løntoft har især øjnene rettet mod præsentationen af data fra Novo Nordisks SUSTAIN 4 fase 3-studie som sammenligner Novo Nordisks GLP-1 middel Semaglutide med en injektionsfrekvens på én per uge med Sanofis insulin Lantus (Glargine).

- Studiet viser, at Semaglutide med doser på 0,5 mg og 1,0 mg ved injektion én gang om ugen er statistisk signifikant bedre til at reducere langtidsblodsukkeret (HbA1c) i forhold til Lantus ved injektion én gang om dagen. Semaglutide 0,5 mg og 1,0 mg viste efter 30 uger en reduktion i HbA1c på henholdsvis 1,2. pct. og 1,6 pct. mod en reduktion på 0,8 pct. for Lantus, skriver Søren Løntoft i en kommentar.

Han bemærker desuden, at hvor Novo Nordisks Semaglutide viste en vægtreduktion på henholdsvis 3,5 kg og 5,2 kg ved en gennemsnitsvægt på 93 kg, viste Lantus en vægtforøgelse, samt at Semaglutide førte til færre tilfælde af for lavt blodsukker.

Derudover hæfter Søren Løntoft sig ved, at Semaglutide i sammenligningen med Sanofis Lantus har vist bedre resultater end både Novo Nordisks egen Victoza og Eli Lilys Trulicity.

På den kommercielle front forventer Søren Løntoft, at Novo Nordisk vil gentage selskabets vækstudsigter om en gennemsnitlig årlig vækst på omkring 10 pct. samt en underliggende volumenvækst på 5 pct. som konsekvens af flere diabetikere, samt at Tresiba og Xultophy vil tage markedsandele og bidrage til væksten.

- Endelig vil lanceringerne af Tresiba, Ryzodeg, Xultophy og FiAsp give en positiv priseffekt, der sammen med gode vækstudsigter for Novo Nordisks GLP-1 forretning (Victoza, semaglutide) vil bringe den gennemsnitlige årlige salgsvækst for diabetesforretningen op på ca. 10 pct., skriver Søren Løntoft.

Samlet set vil vækstforventningerne, vurderer analytikeren, stå i skarp kontrast til meldingerne fra Sanofi, der venter en årlig tilbagegang i diabetes-forretning på 4-8 pct.